Efter fjolårets säkerhetsläcka hos 1177 Vårdguiden inledde myndigheten Datainspektionen en granskning av tjänsten och de företag kopplade till den. Bland annat Region Hallands it-leverantör Inera AB, står det i ett pressmeddelande från mars ifjol.
Incidenten från i år handlar om personer som loggat ut ur e-tjänsterna via Internet Explorer ändå blivit automatiskt inloggade på 1177.se trots att de stängt webbläsaren.
– Är det en personuppgiftsincident, då är man skyldig att anmäla det oss när man har upptäckt det, säger Per Löven.
Över 20 dagar
I anmälan till Datainspektionen ska det redovisas vad som har hänt, vad för typ av personuppgifter det gäller samt vilka åtgärder som vidtagits för att det inte ska kunna hända igen, berättar Per Löven.
Systemfelet pågick mellan 5-27 januari, men har nu åtgärdats av Inera AB skriver Region Halland i ett pressmeddelande.
Tillsyn klar i vår
Senare i vår kommer Datainspektionens pågående granskning av 1177 Vårdguiden vara färdigställd.
– Vi lever i ett samhälle där vi måste kunna hantera många uppgifter digitalt. Men inom GDPR måste man se till att de uppgifter som samlas in och lagras skyddas, säger Per Löven.
SVT Nyheter söker Inera AB.