Det var på onsdagen 6 november som en lastbil kolliderade med ett timmertåg på en obevakad övergång på Södra cell. Lokföraren genomförde så kallat växlingsarbete, då lok och vagnar delas upp för att gå åt olika håll. Vid olyckan befann lokföraren sig längst bak, oskyddad utanpå tågsetet.
– Det är ett normalt arbete, som utförs dagligen över hela landet, och i samband med det kom en långtradare vid den obevakade övergången. Vi vet ungefär vad som inträffat men inte orsaken, hur kunde det gå så fel? säger Claes Scheibe, vd på järnvägsoperatören Hector Rail.
Han vill inte dra några förhastade slutsatser utan avvaktar och stöttar polisutredningen.
Olycksövergången blockerad
Övergången där olyckan inträffade har blockerats för att förhindra ytterligare incidenter. Hector Rail ser också över sina rutiner och har infört obligatoriskt stopp vid liknande övergångar samt gör en riskanalys.
Organisationen för krishantering som tidigare bara övats på har fungerat väl, menar Scheibe, och både direkt och indirekt drabbad personal har erbjudits stöd. Under tisdagen hölls en minnesstund för den lokföraren, en 43-årig man.
– Vi är inte något stort bolag så det påverkar verkligen alla. Jag hoppas att hela branschen tar efter och att något positivt ändå kan komma ur det här, att vi alla blir lite bättre.