”Det är vidrigt, vedervärdigt, munskydden är ju rena smitthärdar.” I videon berättar en tågvärd hur de måste städa upp munskydd efter passagerare när de arbetar. Foto: SVT

Tågvärd under pandemin: ”Ligger munskydd överallt – det är vidrigt”

Uppdaterad
Publicerad

Att jobba som tågvärd innebär att man dagligen träffar mängder med människor. En tågvärd som SVT Nyheter Halland har pratat med vittnar om trängsel i tågvagnarna, och oro för att föra smitta vidare till nära och kära i riskgrupp.

Under november kunde du som besökare på SVT Nyheter Hallands sajt kunnat fylla in en enkät om hur du upplevt att arbeta under coronapandemin 2020. Många vittnesmål kom in – det här är ett av dem.

Den intervjuade vill vara anonym och hens berättelse framförs i videon av en annan person.

Fler röster ser du här:

Socialsekreteraren: ”Våra rum på kontoret har blivit som fängelser”

Budbilschauffören: ”Ingen bryr sig om att hålla avstånd”

Så säger SJ/ Öresundstågen om tågvärdarnas säkerhet

Nina Bylund, säkerhetsansvarig på SJ/Öresundstågen, säger till SVT Nyheter att de som arbetsgivare anser sig ha gjort tillräckligt för att skydda sin personal.

– Vi har tillsammans med skyddsorganisationen sett över de risker som finns i arbetet, vi har gjort riskbedömningar och analyser och tillsammans med skyddsorganisationen kommit fram till lämpliga åtgärder, säger hon.

Enligt henne är det inte tågvärdarnas ansvar att städa undan slängda munskydd från tågvagnarna, utan det ska göras av städpersonal som har rätt utrustning för det.

Utgångsläget är att tågvärdarna ska kontrollera biljetter.

– Men om man som anställd finner att risken är för stor, får man vid enskilda tillfällen skippa eller senarelägga biljettkontrollen, säger Nina Bylund.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete?

Nu stänger vi chatten för den här gången! Stort tack till alla er som engagerat er och delat med er om hur ert arbete har påverkats av coronapandemin.
/Redaktionen på SVT Nyheter.

Medmänniska • Många som arbetar har det tufft just nu, andra som kan sköta det mesta hemifrån slipper lindrigare undan. Men de som lämnas utanför och mister sina jobb pga pandemin, de som söker jobb i ständig uppförsbacke, de som inte orkar mer, de har det extremt jobbigt. Många går en oviss framtid till mötes. Oro, stress som leder till sjukdom, utsatthet och utslagning - det kommer många att få uppleva. Det är viktigt att vi ändrar förhållningssätt nu. Att ställa omänskliga krav på den/de som faller till marken eller redan ligger där, det blir ohållbart. Pandemin är inte bara ett virus, det är en social och ekonomisk jordbävning, med flera svåra efterskalv att vänta. Precis som vid varje naturkatastrof så finns det många offer. Katastrofhjälp är nödvändig, och insikten att man måste bygga upp det som blivit ödelagt. Solidaritet och medmänsklighet kommer att bli en mycket stor uppgift för oss som lever just nu, vi som överlever, vi som orkar ett tag till. Lika viktigt som att vi alla tar ansvar för att inte sprida smitta, lika viktigt är det att vi tar ansvar och stödjer och hjälper alla de som faller på vägen, att vi hjälper upp dem igen och varaktig hjälp. Det ansvaret vilar lika tungt på myndigheter som på oss medmänniskor.

Alex • Jag jobbar i en livsmedelsbutik, vår bransch har påverkats väldigt mycket. Kunder visar väldigt lite hänsyn varandra och till oss som jobbar. Både när det gäller att hålla avstånd och att förstå att vår arbetssituation är väldigt osäker och har påverkats väldigt mycket. Folk kommer och handlar sjuka och handlar hela familjer när det lätt hade kunnat varit en person som handlade. Många butiker är väldigt trånga och det finns inte en chans att hålla avstånd, arbetsgivare och kunder ger inte de som arbetar möjligheten att förhålla sig till pandemins nya krav. Folk tänker bara på sina egna "måsten". Handlandet av mat via nätet har exploderat flera hundra procent, en kapacitet som inte går att hantera för de flesta butiker. Det är en resurskrävande service som är en ren förlustaffär för de flesta näringsidkare, dessa utökade krav på att leverera till hundratals kunder, ofta otacksamma när varor tar slut, tär på personalen. Det är en otacksam situation som ofta glöms bort när andras uppoffringar tas upp i media. I år fick personalen 500 kronor mer i julbonus..när aktiebolaget kommer gå mot ett rekordår..

Egen företagare • Jobbat hemifrån hela tiden

Ingen stor skillnad

Sara • Jag jobbar som personlig assistent och kan inte jobba hemifrån. är helatiden orolig för att dra hem smitta. skillnaden nu är att man är mer extremt noga med hygienen o använder visir o munskydd.

Dags att flytta utomlands • Brukade älska mitt jobb men nu avskyr jag det. Det är helt uppenbart att mina chefer bara bryr sig om resultat och inte om anställdas hälsa eller om sjukvården knäcks under trycket av alla Covidpatienter. Jag har tappat respekten för många av mina medmänniskor, mina chefer och vår regering.

Elsa • Arbetar som socialsekreterarei Stockholm stad. Vi har arbetat delvis hemifrån men cheferna har inte styrt upp så att det är minibemaning på kontoret utan det har varit trångt, köer och pga arbetsbelastning har många som varit sjuka med förkylningssymptom ändå varit på arbetet. I augusti fick vi veta att nu skulle vi börja arbeta mer normalt för det hade SKL bestämt så då blev det personalmöten, planeringsdagar på plats med alla medarbetare.

Lisa • Arbetar med medicinsk forskning och utbildning på en statlig myndighet och fram till ungefär mitten av november var vi beordrade av chefen att vara 50 % på jobbet, även om arbetsuppgifterna gick att utföra hemifrån. Vissa samordnare var så nitiska att de krävde en skriftlig rapport varje vecka om att vi verkligen varit i lokalerna minst 50% av arbetstiden.

Fidde • Oj,jag jobbar med service och sen i våras har jag varit i ca : 1200 lägenheter. Inte tyckt det är varit ok, och detta är verkligen inte ok!!

anonym • Jobbar på näringslivskontor. Mina kollegor verkar tycka att det är väldigt besvärligt att jobba hemifrån och pikar mig som vill göra det (och gör det) trots att vi kan och bör jobba hemma eftersom våra lokaler är trånga och dåligt ventilerade. En kollega går dessutom till jobbet trots symptom då hen menar på allergi (hur ska vi kunna veta skillnaden?)

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet