– Det slår väldigt hårt mot oss ridskolor. De flesta har väldigt mycket importerade hästar, vi har från Danmark och Irland till exempel. Det finns nog ridskolor med 50 procent importerade hästar, säger Yvonne Johansson, verksamhetschef på Halmstad fältridklubb.
Sen årsskiftet räcker det inte med ett utländskt pass för de hästar som importerats till Sverige, utan de måste tilläggsregistreras i Sverige om de stannar här mer än 90 dagar. Även hästar som bott här nästan hela sina liv måste tilläggsregistreras.
Bakgrunden är en ny EU-förordning som kommit till för att få bättre koll på hästarna i EU. Den kom till efter hästköttskandalen 2013, när hästkött upptäcktes i livsmedel som skulle innehålla nötkött.
– Jag tror att vi kan minska risken att vi får ut rester av läkemedel i hästköttet som blir livsmedel. Vi minskar också risken för bedrägerier vad gäller att man kan byta identitet på hästarna. Vi kan också minska risken för att sprida smittor mellan EU-länderna eftersom det här kan ge enklare smittspårning, säger Märta North, handläggare på Jordbruksverket.
Kostar tiotusentals kronor
Ett pass för en människa kostar 350 kronor, men en tilläggsregistrering för en häst kostar runt 1.000 kronor så för ridskolorna med många importerade hästar kan det bli dyrt.
– Vi har ett femtontal hästar och ponnier som måste tilläggsregistreras. Och jag räknar med att det kostar runt 1.200 kronor per häst. Det motsvarar ju nästan priset för en halv häst, säger Yvonne Johansson.
Märta North tycker att det är beklagligt att vissa ridskolor drabbas hårt.
– Men vi måste se att det här på lång sikt ger stora fördelar för oss som land och för hela EU att vi har bättre koll på våra hästar, säger hon.
Kan leda till åtal
Det är länsstyrelsen som ansvarar för kontrollen av hästpass och den kan beordra hästägare att tilläggsregistrera sina hästar. Saknar hästarna pass kan ägaren riskera åtal. Men Yvonne Johansson är skeptiskt till huruvida man kommer komma åt fuskarna.
– Till ridskolorna kommer ju länsstyrelsen med jämna mellanrum och kan kontrollera passen, men vem ska kontrollera alla andra, undrar hon.