Socialjouren i Göteborg får kritik från polisen i Kungsbacka för att de är svårnådda vid akuta ärenden. Foto: SVT

Socialjouren svarar på polisens kritik

Uppdaterad
Publicerad

Polisen i Kungsbacka är kritisk till samarbetet med socialjouren i Göteborg. Polisen menar att de ofta får vänta länge på att få hjälp och att de ibland inte får någon alls. Så här svarar socialjouren på kritiken.

– Kritiken som polisen riktat mot socialjouren i Göteborg har inte kommit till min kännedom förrän nu. Det resulterade i att jag tog kontakt med polisen i Kungsbacka och vi kunde reda ut en hel del på vägen, säger Therése Sammels, enhetschef för socialjouren Göteborg.

Svårnådda enligt polisen

Socialjourens uppgift är att göra skyddsbedömningar för personer i akuta situationer.

Högst prioriterat är barn som far illa. Det som polisen främst varit kritisk till är att de själva varit tvungna att lägga tid på ärenden som enligt polisen är socialjourens och att socialjouren varit svåra att nå.

”Fått fel nummer”

När polisen försöker få tag på socialjouren under en helgkväll går samtalet direkt till en röstbrevlåda som säger att socialsekreteraren är på semester och återkommer veckan därpå.

– Det är väldigt olyckligt. Polisen har ringt ett anknytningsnummer och inte vårt nummer som är för alla. Jag tror man har fått fel nummer i ett specifikt ärende, säger Therése Sammels.

Men det är inte bara vid det här tillfället som polisen haft svårt att få hjälp av socialjouren. Enligt kommunpolisen Anna Lindqvist, rör det sig om flera tillfällen då polisen själva får lösa uppkomna situationer, när socialjouren inte svarat i telefon eller inte haft möjlighet att hjälpa till.

– Har vi en ungdom att hjälpa här så har de säkert 100 inne i Göteborg, men för oss här i Kungsbacka så är det den ungdomen som är den viktiga, säger Anna Lindqvist, kommunpolis i Kungsbacka.

I klippet ovan kan du höra mer om hur socialjourens enhetschef bemöter kritiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.