Flera taxichaufförer kritiserar i dag Hallandstrafiken för att pressa ned priserna för färdtjänstresor i länet. Samtidigt är konkurrensen hård om de i många fall eftertraktade körningarna.
– Ungefär 65 procent av våra resor är samhällsbetalda i dag. Därför är det en väldigt viktig del av vår dagliga verksamhet, säger Martin Lund, driftchef på Taxi Kungsbacka till SVT Nyheter Halland.
Nu i vår inleds arbetet med en ny upphandling inför det nya avtal som ska börja gälla i juli 2018.
Ni är en stor aktör i norra Halland, hur säkra är ni på att få fortsätta ert färdtjänstuppdrag då?
– Vi är absolut inte trygga med att det löser sig med en ny upphandling. Det är en upphandling på lika villkor för alla aktörer.
”Aldrig självsäker”
Tommy Edlund är regionchef för Cabonline som för ett år sedan köpte upp Taxi Halmstad, den största färdtjänstaktören i länet. De har fått hård kritik både från kunder och Hallandstrafiken efter att antalet avvikelser ökat kraftigt under 2016.
– Vi vet att det inte fungerat bra under hösten, det viktiga för oss är att vi såg problemen. Att man har en ny upphandling ser vi bara positivt på. Då hinner vi rätta till våra kvalitéer för att också kanske få vara med i den upphandlingen, säger Tommy Edlund.
Men ni är länets största aktör, tror du inte att Hallandstrafiken är beroende av er?
– Det finns många aktörer utifrån som lägger anbud så man är aldrig självsäker, säger han.
Läs också: ”Lägst bud går före beröm”
Hallandstrafikens trafikplaneringschef Daniel Modiggård säger att det finns en konkurrens inom riket i stort.
– Vi konkurrensutsätter enligt lagen om offentlig upphandling så det sker skiftningar i branschen mellan operatörerna. Men självklart är en aktör som Taxi Halmstad en stor spelare som är av vikt i nästkommande upphandling, säger han.