Daniel Modiggård, trafikplaneringschef på Hallandstrafiken. Foto: SVT / TT

Vill lägga mer vikt på kvalitén

Publicerad

Efter den hårda kritiken från flera taxiförare riktad mot Hallandstrafiken om att det är de pressade priserna som gjort att kvalitén blivit sämre för färdtjänstkunderna, så säger nu trafikplaneringschefen att de kommer lägga större vikt vid kvalitén än på priserna i den nya upphandlingen.

Flera taxichaufförer i Halland pekar ut Hallandstrafikens upphandlingar som den störst bidragande orsaken till att färdtjänstresorna fått ta emot fler klagomål under 2016. Framför allt tycker de att de får för lite betalt efter att priserna pressats.

Läs också: ”Lägst bud går före beröm”

Problem med färdtjänst

Men enligt Daniel Modiggård, trafikplaneringschef på Hallandstrafiken, ligger priserna på en nivå som fungerar.

– Utifrån vår bedömning, ja. Vi har inte sett att de ligger på en för låg nivå. Den är rätt så likställd när det gäller de tio bolag vi har avtal med idag så vi gör bedömningen att taxibolagen har en möjlighet att leverera enligt den, säger han till SVT Nyheter Halland på fredagen.

Kommer ni se över prisbilden i den nya upphandlingen?

– Som upphandlande enhet så ska vi säkerställa rätt prisbild. Utöver det kan jag inte gå in på fler detaljer utifrån att upphandlingssekretess råder.

Följer lagen

Taxiföraren Magnus Bengtsson säger till SVT Nyheter Halland att lägst bud vinner och att det inte spelar någon roll om ett företag fungerat bra eller dåligt tidigare. Daniel Modiggård säger att kvalitén är A och O men att Hallandstrafiken samtidigt måste förhålla sig till de spelregler som gäller enligt lagen om offentlig upphandling.

Men kommer ni lägga mer vikt vid kvalité än priser vid nästa upphandling?

– Ja, det är vår målsättning, säger Daniel Modiggård.

Hur ska ni göra då, det här handlar om skattebetalarnas pengar?

– Jag kan inte kommentera det utifrån att vi nu håller på att ta fram det upphandlingsunderlag som vi kommer presentera för marknaden i juni.

”Ska ha rätt förutsättningar”

Ytterligare kritik handlar om att bötesbeloppet i samband med att nuvarande avtal började att gälla, höjdes från 100 kronor för en tio minuters försening till 2.000 kronor.

– Vitesbeloppet är till för att gagna dem som utför en bra leverans och vi såg behovet av att kraftigt höja det, säger Daniel Modiggård.

Vitena, krav på kortare körtider och låga priser på runt 270 kronor i timmen för de samhällsbetalda resorna, stressar många förare enligt Folke Svensson som kör för Bua Taxi. Det ser Modiggård allvarligt på.

– Taxiförarna och bolagen ska ha förutsättningar att kunna göra ett bra jobb. Det ska finnas korrekta körtider men finns det felaktigheter så måste man upplysa oss om det så att vi kan göra rättelser, säger han.

Struntar i färdtjänstkörningar

Under SVT Nyheter Hallands granskning av färdtjänsten i länet har både kunder och förare vittnat om att det förekommer att taxichaufförer struntar i att ta färdtjänstkörningar för att i stället köra privat- eller företagskunder, och på så sätt tjäna mer pengar.

– Den diskussionen berör mer arbetsgivare och arbetstagare, jag har inget inspel på det. Men generellt gör taxiförarna ett kanonjobb. Sedan ligger det i vårt uppdrag att se till att de har rätt förutsättningar.

Läs också: Taxibolag ser positivt på ny upphandling

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Problem med färdtjänst

Mer i ämnet