Polisen som omkom var hundförare och stationerad i Karlshamn. På sitt sista uppdrag beordrades han att köra tvärs över Skåne från Blekinge, 16 mil, för att spåra efter en skadad person i Ängelholm.
SVT Nyheter Helsingborg har berättat om den kritik som riktats mot polisens arbetssituation efter olyckan. Hundförarens kollega, Mimmi Ekfeldt som jobbade samma natt, vittnar om allt längre körsträckor för poliser i yttre tjänst, där patruller snabbt tvingas lämna ett påbörjat uppdrag för att försöka hinna till nästa. Hon menar att natten då hennes kollega dog egentligen inte skiljde sig särskilt mycket från andra pass men att arbetsbördan inte var okej.
– Jag anser nog att hundförarna är de som blivit hårdast drabbade i den här omorganisationen. Min kollega sa att gps:en stod på två timmar och femton minuter innan vi la på luren. Det är två timmar till ett uppdrag, de kör ensamma, och sedan hem. Jag anser inte att det är rimligt, säger Mimmi Ekfeldt.
Mot fackets vilja
Nu kan vi berätta att polisledningen i region syd fattade beslut om att minska antalet hundförare inom organisationen från 98 till 71 stycken, alltså 27 hundförare efter januari 2016. Det här var en följd av att polisen som organisation skulle anpassa sig till hur många hundförare det var i andra delar av landet.
Redan då varnade facket för konsekvenserna.
– Vi upplevde just i det här fallet att vi hade väldigt goda argument för att få till förändringar i det förslag som arbetsgivaren lagt. Vi varnade för avståndsfrågan och arbetsbelastingen men även för att hundförare skulle sluta, berättar Fredrik Brokopp som är ordförande för Polisförbundet i nordvästra Skåne.
LÄS MER: ”Körsträckan var orimlig”
Kanske inte bra beslut då heller
Jarl Holmström är biträdande regionpolischef och satt med i förhandlingarna med facket. I protokollet från mötet står det att läsa:
”Det OFR/P framfört vid förhandlingen är inte okänt för arbetsgivaren och ger ingen anledning till förändring av förslagen”.
Förhandlingen avslutades i oenighet.
Tycker du fortfarande att det var ett bra beslut som ni fattade?
– Jag vet inte om det var ett så bra beslut då heller. Vi är under en ganska tuff ansträngning inom svensk polis och här i syd, säger Jarl Holmström.
Exakt vad som orsakade olyckan den 13 juni är inte utrett. Både trafikpolisen i Växjö och Arbetsmiljöverket gör varsin utredning av händelsen.
Jarl Holmström vill vara tydlig med att polisen inte ska fatta några förhastade beslut om hur polishundförarna ska jobba i framtiden, utan vill vänta in vad utredningarna säger. Men han vill se över hur hundförarna används i organisationen.
– Vi har sett flera ärenden där våra hundförare specifikt jobbar över väldigt stora ytor och jag tror att vi är överens om att så ska vi nog inte ha det långsiktigt. Vi behöver nog sätta oss ned tillsammans med specialister och analysera hur vi på bästa sätt ska hantera framtiden med den här kompetensen, säger Jarl Holmström.
Är det en direkt konsekvens av dödsolyckan?
– Ja, men vi är mitt i ett sorgearbete nu, så den processen är inte inledd än.