Britt Persson, 84 år, bor i Helsingborg med sin man, 90-årige Malte Persson. En dag ringde telefonen. Det var Britt som svarade.
Och det var ett oväntat samtal.
– Någon sa att min man fått ett lån på 150 000 kronor beviljat, berättade hon.
Men Britt lät sig inte luras. Hon visste ju att paret inte hade ansökt om något lån. Då erbjöd sig uppringaren att reda ut ärendet.
Så arbetar bedragarna
Och där tog samtalet slut.
– Jag skrek och sa absolut inte! Vi har inte begärt ut några lån, säger Britt Persson.
Det här är ett av många exempel på bedragare som försöker lura äldre personer att lämna ut känsliga ekonomiska uppgifter – eller ett bankkort med kod. Enbart den här veckan utsattes sex personer för bedragare.
Polisen informerar äldre
Polisen arbetar med att via information försöka få de äldre att ifrågasätta sådana telefonuppringare. På det sätt som Britt Persson gjorde.
– Men de som utför bedrägerierna är förslagna när det gäller att hitta på anledningar till att man behöver bankuppgifter, säger polisens pressinformatör Eva-Lotta Hermansson-Truedsson.
Det är också ganska vanligt att de utger sig för att vara poliser som arbetar med en utredning om ekonomiska brott.