– Det är många helsingborgare som klagat över hur fordonen parkeras, säger Helsingborg stads trafikchef Oscar Grönwall.
Så sent som för några veckor sedan beslutades det i stadsbyggnadsnämnden att skärpa reglerna kring användandet av elsparkcyklarna.
Böter och avstängning
Under onsdagen möttes Voi och Helsingborgs stad, som presenterade sin utökade avsiktsförklaring.
Den innebär en rad redan kända åtgärder, som att enskilda användare ska kunna stängas av och att parkeringsböter ska vara en möjlig åtgärd.
En annan ny åtgärd som staden och Voi presenterar är nya parkeringsplatser på två platser utmed Järnvägsgatan i Helsingborg.
En felparkering kommer att kosta användaren 250 kronor.
Men det finns juridiska turer som inte är prövade än. Om någon nekar till att ha ställt cykeln fel och skyller på att någon annan burit iväg den, är det enligt Vois Nordenchef Erik André företaget som äger bevisbördan innan böterna kan inkasseras.
”Liten grupp som missköter sig”
Eric André påpekar att de flesta som använder elsparkcykel gör det på rätt sätt.
– Det är en liten grupp som missköter sig, de kan stängas av från användning, säger han.
Oscar Grönwall säger att de nya reglerna för användandet av fordonet drar igång så snart som möjligt.
– Det ska bli tydligt för användarna, säger han.