Sandra, som egentligen heter något annat, berättar för SVT att hon lider av svår PTSD och därför inte kan bära munskydd. Foto: Erik Danielsson / SVT

”Sandras” fyraårige son nekades vård – för att hon inte bar munskydd

Uppdaterad
Publicerad

En vårdcentral nekade Sandras fyraårige son vård, trots att han led av andningsbesvär, för att hon vägrade bära munskydd. Nu har Sandra anmält vårdcentralen till Inspektionen för vård och omsorg och Patientnämnden.

Det var i slutet på januari som Sandra sökte akutvård på en privat vårdcentral i Helsingborg för sin fyraårige sons räkning. Något hade fastnat i sonens näsa vilket bland annat gav honom andningssvårigheter.

Men redan i väntrummet tog det stopp. Sandra, som egentligen heter något annat, berättar att hon lider av svår posttraumatiskt stressyndrom, kallat PTSD, efter ett övergrepp och därför inte klarar av att bära munskydd.

– För mig känns ett munskydd ungefär som att du skulle få en revolver uppkörd i ansiktet – det blir liksom total panik, säger hon till SVT.

Fick panikattack

Det var dock något som personalen på vårdcentralen enligt henne insisterade på. Enligt Sandra ska både en läkare och en chef på vårdcentralen ha konfronterat henne angående munskyddet i väntrummet inför andra personer som befann sig där vilket ledde till att hon fick en panikattack.

– Också står min son där och blir orolig. Det är väldigt svårt att förklara för honom när han frågar “varför var doktorn arg mamma? Varför fick inte vi vara där mamma?”

”Mamma, vad är våldtäkt för något?”

Trots att Sandra, enligt henne själv, förklarade att hon lider av svår PTSD efter en våldtäkt så stod kravet om munskydd kvar. Allt skedde inför inför ögonen på andra väntande patienter och Sandras son.

– Han repeterade ju sen nästan hela eftermiddagen “mamma vad är våldtäkt för något?”

”De svarar att alla ska ha munskydd. Annars får man avvika. Därpå avvisad utan vård åt barnet” skriver Sandra i anmälan till Ivo. Efter händelsen sökte hon på nytt vård vid samma vårdcentral men avvisades en andra gång med hänvisning till munskyddsregeln, berättar hon.

En månads väntetid

Det finns ingen annan vårdnadshavare som skulle kunna ta sonen till vårdcentralen och trots flera kontaktförsök fick hon ingen ny tid. Det tog enligt Sandra nästan en månad innan sonens situation fick en lösning – när en läkare på akutmottagningen på Helsingborgs lasarett tog sig an honom.

Vårdcentralens svar: ”Vi nekar ingen vård – men måste skydda alla patienter”

Hör Sandra berätta om upplevelserna på vårdcentralen i klippet ovan.

Vad är Ivo och Patientnämnen?

Patientnämnden är en opartisk instans som finns i alla regioner. Dit kan en patient vända sig med frågor eller synpunkter på vård och tandvård. Patientnämnden gör inga medicinska bedömningar och tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Syftet är istället att reda ut och förklara vad som har hänt så patient och vårdgivare förstår varandra bättre.

Ivo, som står för Inspektionen för vård och omsorg, ansvarar för tillsynen över hälso- och sjukvården, socialtjänsten och LSS-verksamheten. Ivo hanterar både tillstånd och tillsyn för verksamhet inom dessa områden. Hit kan man som patient vända sig med klagomål. Till skillnad från Patientnämnden leder Ivos utredning till ett beslut. I beslutet tar myndigheten ställning till om vårdgivaren har följt lagen och agerat på ett lämpligt sätt.

Källa: Ivo.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.