Foto: Johan Nilsson / TT och Marie Stinnerbom / Lideta hälsovård

Vårdcentralens svar: ”Vi nekar ingen vård – men måste skydda alla patienter”

Uppdaterad
Publicerad

Enligt Sandra avvisades hon och hennes fyraårige son från en vårdcentral i Helsingborg för att hon vägrade bära munskydd. Men företaget som driver vårdcentralen har en annan bild av vad som hände – och menar att situationen kanske hade gått att lösa.

Sandra, som egentligen heter något annat, anmälde händelsen till Inspektionen för vård och omsorg samt Patientnämnden. Patientnämnden har begärt ett yttrande från vårdcentralen för att höra deras version av det inträffade. 

Marie Stinnerbom är regionchef på Lideta hälsovård, som driver den aktuella vårdcentralen. Hon var inte själv på plats vid händelsen men har blivit informerad av verksamhetschefen. 

Enligt henne är munskydd en rekommendation men inte ett absolut tvång.

Alternativa lösningar

För den som inte vill bära munskydd finns alternativ, exempelvis att den som inte bär munskydd väntar på sin tur utomhus eller tas emot i en separat lokal – men då måste det hanteras innan patienten släpps in i väntrummet. Detta för att skydda andra väntande patienter från en eventuell smitta.

Men i receptionen förklarade Sandra att hon på grund av PTSD inte kan bära munskydd och släpptes då in utan.

– Det brast i vår rutin att släppa in utan att ha säkerställt patientens och andra patienters säkerhet, säger Marie Stinnerbom.

Känslor i svallning

Sandra menar att hon aktivt sökte information på hemsidan om det skulle finnas krav på munskydd men inte hittade någon. Hon säger sig inte heller ha sett någon information på plats. Men det menar Marie Stinnerbom inte stämmer. 

– På alla entréer, på alla vårda dörrar har vi den informationen.

Vems fel är det att pojken inte fick vård? 

– Det är ingens fel men det uppstår en situation som inte löses. Det har att göra med att vi har riktlinjer från regionen hur vi ska skydda oss själva och våra patienter. Vi är i en pandemi där vi hela tiden försöker stoppa spridningen av covid-19.

– Det är alltid svårt när det är känslor i svallning. Det är alltid svårt att i den situationen kanske komma till den klokaste lösningen.

Hör vårdcentralens svar i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.