Foto: SVT/Ceclia Ahle

Klart för provkörning av batteridrivna Tycho Brahe

Uppdaterad
Publicerad

I nästa vecka lämnar Tycho Brahe Landskronavarvet – redo för provdrift. Om en månad är tanken att världens största batteridrivna färja ska börja trafikera sträckan Helsingborg – Helsingör

Färjorna går i skytteltrafik mellan Helsingborg och Helsingör och varje resa slukar 250 kilo diesel. Men snart går två av Öresunds stora bilfärjor på batteri i stället, ljudlöst och avgasfritt. HH Ferries bryter ny mark.

– Tekniken är inte ny. Det som är nytt är hur vi sätter ihop saker, berättar bolagets vd Henrik Rørbæk.

Han tar oss med till övre däck på färjan Tycho Brahe, som just nu ligger inne på Landskronavarvet för ombyggnad. Här uppe byggs fyra stora battericontainrar med sammanlagt nästan 60 ton litiumbatterier, samma sorts batterier som används i mobiltelefoner.

Läs mer: Nu ska Tycho Brahe drivas på batteri

– Manövermässigt blir det inga stora skillnader. I dag har vi fyra generatorer som driver motorerna, nu blir det batterier i stället som kommer att ge samma effekt, säger Jørgen Damgaard Hansen, senior kapten på Tycho Brahe.

Störst i världen

Projektet väcker stor uppmärksamhet, även internationellt, eftersom Tycho Brahe och systerfärjan Aurora blir de största batteridrivna färjorna i världen som ska användas i intensiv passagerartrafik.

En av utmaningarna är laddningen, som måste gå snabbt för att inte sinka trafiken. Vid de korta stoppen i Helsingborg och Helsingör ska en industrirobot lyfta upp kabeln till färjans sida och ansluta till färjans elsystem. För att göra en enda resa över Öresund krävs 1 500 kilowattimmar – lika mycket som en vanligt svensk familj gör av med på tre månader.

Strömmen går via kablar in i de två teknikhus som också finns på övre däck, där den transformeras innan den går vidare till batterierna.

Läs mer: Minskad miljörabatt slår hårt mot HH Ferries

Satsningen är enligt Henrik Rørbæk ett resultat av företagets miljöstrategi. Utöver de 300 miljoner svenska kronor som bolaget investerar tillkommer ett EU-bidrag på 120 miljoner kronor. Visserligen är el billigare än dieselolja, men det kommer att ta många år innan satsningen går med plus. Exakt hur många är svårförutsägbart eftersom priset på el och diesel varierar så mycket.

Start i juni

När Tycho Brahe lämnar det bullriga varvet nästa vecka följer en testperiod, men från slutet av juni ska färjan vara redo att säga hej då till dieseln för gott. Under hösten byggs sedan systerfärjan om på samma sätt.

HH Ferries har ytterligare två färjor, men när de ska bli batteridrivna är inte bestämt.

För passagerarna blir överfarten annorlunda på flera sätt. De karaktäristiska färjeskakningarna försvinner, det blir tystare ombord och avgaslukten försvinner.

– Det blir friska vindar när man seglar över norra Öresund, säger Henrik Rørbæk.

60 ton batterier

Två av HH Ferries fyra färjor mellan Helsingborg och Helsingör ska bli batteridrivna.

Varje färja utrustas med 640 batterier, som ryms i fyra battericontainrar på övre däck. Tillsammans väger de nästan 60 ton.

Fullt uppladdade ger de över 4 000 kilowattimmar i effekt, lika mycket som ungefär 70 elbilar.

Färjorna utrustas också med två teknikhus var, som rymmer transformatorer och kylanläggningar till batterierna.

Kylningen görs med vatten, som därmed blir varmt och kan användas i färjans system för air condition.

Laddningen görs när färjorna kommer in till Helsingborg och Helsingör. Med hjälp av en helautomatisk laserstyrd robotarm kopplas batterierna till elnätet på land.

Den första färjan, Tycho Brahe, tas i batteridrift i slutet av juni. Den andra, Aurora, byggs om under hösten.

HH Ferries Group driver färjetrafik i norra Öresund under varumärket Scandlines Helsingborg–Helsingör.

Källa: HH Ferries Group

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.