Miljöförvaltningen ser också att allt fler fall måste följas upp då ägare inte rättar till problemen. Att det är allt fler brister som inte tillgodoses utan måste utvärderas i en efterkontroll tror Olu Lindström beror på två saker.
– Dels är det väldigt lätt att starta upp butiker och restauranger idag vilket gör att man kanske inte har insikt i vilket arbete som krävs. Samtidigt som det är många som saknar kunskapen om hur livsmedel ska hanteras och hur städning och miljön ska hanteras på ett korrekt sätt, säger hon.
Just underhållet av arbetsmiljön är en återkommande faktor.
Möts av hål i väggar, skadedjur och sviktande golv
– Vi möts av skitiga lokaler, där det finns smuts på golvet, skadedjur och hål i väggar. Ibland är det även att varor inte förvaras i rätt temperatur eller gamla fel som fortfarande inte åtgärdtas. I ett fall var det en person som tagit över en restaurang men inte vidtagit åtgärder så golvet sviktade och vi kände att det fanns vatten under plattorna, säger Olu Lindström.
Dock är Olu Lindström tydlig att poängtera att det finns de som sköter sig.
– I de allra flesta fall är det en bra miljö vi möter, men där det är dåligt är det dåligt, säger hon.
Hur problemen ska lösas är svårt att svara på men Olu Lindström menar att fortsatta insatser är ett måste.
Miljöförvaltningens arbete fortsätter
– För att komma till bukt med problemet krävs det att företagen som driver verksamheter skaffar sig rätt utbildning till sig själva och personalen. Att det införs rutiner och instruktioner för hur livsmedelshanteringen ska gå till och att man ser till att de efterföljs, för just nu brister det på flera ställen, säger Olu Lindström.
Miljöförvaltningen genomförde totalt 281 efterkontroller förra året, efter att inspektörer funnit brister i livsmedelshanteringen hos livsmedelsföretag i Helsingborg. Hittills i år har det genomförts 276 efterkontroller, alltså fem färre, och det med ett kvartal kvar av året.
Se mer om livsmedelstillsynerna i klippet ovan.