Under söndagen invigdes både dubbelspåret mellan Ängelholm och Maria station i Helsingborg, och fyrvägsspåret mellan Malmö och Lund. Samtidigt har den nya tågtidtabellen trätt i kraft med fler avgångar på flera sträckor.
– Det blir fler tåg och fler möjligheter, säger Lennart Andersson, regiondirektör på Trafikverket.
Ökad kapacitet
Det handlar om sex nya järnvägsspår som ska göra att fler kan åka tåg – oftare på flera sträckor runt om i Skåne. Den utbyggda rälsen ska också få bort flaskhalsar.
– De båda färdigbyggda projekten tillför det skånska järnvägssystemet nya kapacitet av historiska mått. Det ger tågbolag och godsföretag möjlighet att öka turtätheten, säger Lennart Andersson.
Har tagit över tre år
Det är två stora järnvägsprojekt i Skåne som tagit flera år att genomföra. Besluten fattades redan 1992 – och under söndagen, över 30 år senare, var det dags för invigning på flera håll längs västra Skåne – från Ängelholm ner till Lund, där den nya stationen Klostergården invigdes.
De båda projekten har kostat totalt över 7, 5 miljarder kronor.
Det här innebär den nya järnvägen
Från och med den 10 december införs bland annat fyra stopp i timmen för Pågatågen på stationerna mellan Malmö och Lund, och det är premiär för Öresundstågstrafik på Burlövs station.
På sträckan Ängelholm-Helsingborg kortas restiden för Pågatågen och Öresundstågen, och i februari planeras det för halvtimmestrafik på sträckan.
Källa: Trafikverket