Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sveriges modernaste järnväg invigdes under söndagen i bland annat Ängelholm och Lund. Den ska göra att fler kan åka tåg oftare – och med mindre störningar. Foto: Firas Razak

Nu är den nya rälsen i Skåne invigd – ska få bort flaskhalsar

Publicerad

Nu kan fler åka tåg både oftare och på kortare tid. Efter flera års arbete är både dubbel- och fyrvägsspåret klart. Det innebär bland annat nya stationer längs Västkustbanan och Södra stambanan, och att flaskhalsar byggts bort.

– Våra resenärer ska lita på att de kommer fram i tid, säger Carina Zachau (M), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Under söndagen invigdes både dubbelspåret mellan Ängelholm och Maria station i Helsingborg, och fyrvägsspåret mellan Malmö och Lund. Samtidigt har den nya tågtidtabellen trätt i kraft med fler avgångar på flera sträckor.

– Det blir fler tåg och fler möjligheter, säger Lennart Andersson, regiondirektör på Trafikverket.

Ökad kapacitet

Det handlar om sex nya järnvägsspår som ska göra att fler kan åka tåg – oftare på flera sträckor runt om i Skåne. Den utbyggda rälsen ska också få bort flaskhalsar.

– De båda färdigbyggda projekten tillför det skånska järnvägssystemet nya kapacitet av historiska mått. Det ger tågbolag och godsföretag möjlighet att öka turtätheten, säger Lennart Andersson.

Har tagit över tre år

Det är två stora järnvägsprojekt i Skåne som tagit flera år att genomföra. Besluten fattades redan 1992 – och under söndagen, över 30 år senare, var det dags för invigning på flera håll längs västra Skåne – från Ängelholm ner till Lund, där den nya stationen Klostergården invigdes.

De båda projekten har kostat totalt över 7, 5 miljarder kronor.

Det här innebär den nya järnvägen

Från och med den 10 december införs bland annat fyra stopp i timmen för Pågatågen på stationerna mellan Malmö och Lund, och det är premiär för Öresundstågstrafik på Burlövs station.

På sträckan Ängelholm-Helsingborg kortas restiden för Pågatågen och Öresundstågen, och i februari planeras det för halvtimmestrafik på sträckan.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.