På Landskronas gator kör nu ett 20-tal grönmålade, elektrifierade bussar. De tidigare fem trådbussarna inräknade. 14 nya elbussar har ersatt de tidigare biogasbussarna, vilka var uttjänta och i behov av att bytas ut.
Siktar högt
Teknikskiftet är ett steg närmare Skånetrafikens mål om en
kollektivtrafik utan några utsläpp överhuvudtaget.
Bussbolaget Nobina, som kör på uppdrag åt Skånetrafiken, framhåller att elen endast kommer från förnybara källor.
– Elen är mijöcertifierad utifrån Naturskyddsföreningens krav. Det är tuffa krav och väldigt ren el, säger Danica Caganic, säger affärsutvecklare på Nobina.
Mindre buller och ett renare utsläpp. Det är vad Carina Zachau, framhåller som miljöfördelarna med elbussar framför de tidigare gasbussarna.
– Framför allt är de tysta och väldigt bekväma, säger hon.
Tyst och bevämt
Bland de resenärer som SVT pratat med är det just tystheten och bekvämligheten som framhålls som det positiva med de nya bussarna.
Nu sprider sig också elektrifiering av kollektivtrafiken i Skåne.
– Helsingborg är på gång med det vi kallar Helsingborgsexpressen, likaså Malmö. Malmöexpressen kommer att utökas med fler linjer som blir eldrivna, säger Carina Zachau.