I Svalöv är 5.1 procent av kommunens personbilar fossiloberoende, trots att kommunen hade som mål att bli fossilbränsefri 2020. Foto: Alice Mutambala/SVT

Skulle bli fossilbränslefria 2020 – endast ett fåtal bilar har bytts ut

Uppdaterad
Publicerad

Svalöv är 1 av 21 skånska kommuner som tidigare har antagit utmaningen att bli fossilbränslefria till år 2020. När året nu börjar lida mot sitt slut har Svalöv bytt till ett grönt elavtal – men än går bara 5 procent av kommunens bilar på fossilfritt bränsle.

2019 mättes koldioxidutsläppen per årsanställd i fem nordvästskånska kommuner – Svalöv, Ängelholm, Helsingborg, Landskrona och Åstorp. Svalöv var då överlägset värst.

– Vi bytte till ett grönt elavtal 2019 så siffrorna kommer se annorlunda ut för år 2020, säger Stefan Petterson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Satsar mot 2023 i stället

Men trots målet att Svalöv skulle vara helt fossilbränslefria år 2020 så är det i nuläget bara 5,1 procent av kommunens personbilar som är oberoende av fossil. Dessutom har kommunen ett ramavtal på sina nuvarande bilar till 2023.

– Det är ett stort geografiskt område och det har varit svårt med laddbilar, säger Stefan Pettersson.

Nu satsar Svalöv i stället mot 2023 – då ska alla bilar vara fossilbränslefria och laddstolpar vara installerade i kommunen.

”En trovärdighetsfråga”

Det var Region Skåne tillsammans med Länsstyrelsen och Kommunförbundet Skåne som initierade uppropet om ett fossilbränslefritt Skåne 2020.

2019 var Region Skånes fastigheter, interna kollektivtrafik och allmänna kollektivtrafik till 99,7 procent fossilbränslefri.

Vad ser ni för problem med att kommuner ansluter sig till ett sånt här mål och sen inte följer det?

– Det är väl i så fall ett problem för deras egen del, att det blir en trovärdighetsfråga inom det egna miljöarbetet, säger Joakim Imberg, miljöstrateg på Region Skåne.

Hör mer om Svalövs miljöarbete i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.