Anna Bondesson är rektor på Södra Utmarkens skola och har två elever som är särskilt begåvade. Foto: Simon Melin/SVT

Så jobbar Ängelholm för att fånga upp särskilt begåvade elever

Uppdaterad
Publicerad

Ofta handlar det om elever som utmärker sig kunskapsmässigt inom ett eller flera områden i skolan. Det är så kallade särskilt begåvade elever. I Ängelholm har kommunen gjort en särskild handlingsplan för att fånga upp dessa barn.

Skolan hinner inte alltid fånga upp eleverna i tid och missar därför att motivera barnen. Som ibland slutar att gå till skolan.

– Elever med en särskild begåvning kan lätt tappa motivationen för skolan om den är för lätt. Vilket kan leda till att eleven tappar lusten att gå dit, säger Anna Bondesson, rektor Södra Utmarkens skola i Ängelholm.

Och när de slutar att gå till skolan förknippas de ofta med underpresterande elever.

Rätt till sin fulla potential

Enligt skollagen har alla elever rätt att utvecklas så långt som möjligt och att nå sin fulla potential. Men Ängelholms kommun har valt att införa en särskild handlingsplan för elever som dessa.

– Det är en garanti att de får en likvärdig undervisning på alla skolor i kommunen, säger Anna Bondesson rektor på Södra Utmarkens skola.

Garanteras enligt skollagen

Ett bra forum för att säkerställa att eleverna får en undervisning som både utmanar och stimulerar dem är, enligt skollagen, att lyfta individuella behov i utvecklingssamtal för äldre elever och i den individuella utvecklingsplanen för de yngre.

– Det är viktigt att skolan pratar ordentligt med eleverna och deras vårdnadshavare och lyfter in det man kom överens om i undervisningen, säger Pernilla Sundström Fast, enhetschef på Skolverket.

Vill du veta mer om särskilt begåvade elever? Titta på klippet ovan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.