Ett spårfel gör att tågen genom tunneln kör med reducerad hastighet Foto: TT

Farten genom Hallandsåstunneln fick sänkas tillfälligt

Uppdaterad
Publicerad

De mystiska skakningarna fortsätter att ställa till problem i tågtrafiken kring Hallandsåstunneln. Imorse kom det nya rapporter och denna gången fick Trafikverket tillfälligt sänka hastigheten till 30 km/h.

Denna gången var det en lokförare för ett godståg som larmade att han hörde ett konstigt ljud när han passerade en växel.

– Vi fick en rapport från ett tåg som passerade Förslöv att man fick vibrationer i tåget och eftersom det var en ny typ av tåg som hade problem valde vi att sänka hastigheten för att kontrollera att det inte var något annat fel med spåren eller med anläggningen, säger Erik Lööv, projektchef för projekt Hallandsås på Trafikverket.

Hallandsåstunneln

Godstågen har inte tidigare haft problem med de skakningar och kraftiga vibrationer som rapporterats från andra lokförare och oroliga resenärer de senaste veckorna.

Det är bara lite drygt en vecka sedan tågens hastighet sattes ned till 140 kilometer i timmen på grund av vibrationer i tunneln. Normalt ska de köra i 200 kilometer i timmen.

Se också: Edward filmade mardrömsresan genom åsen

Utredningen från Trafikverket och tågoperatören är nu i full gång.

– Tågoperatören håller på att kontrollera de specifika tågen som har haft de här problemen. Vi kontrollera räls och spåren, både genom mätningar och gå igenom kvalitetsdokumentation.

Än så länge finns det ingen lösning eller prognos när skakproblemet är löst, och det är heller inte uteslutet att man kan få sänka hastigheten igen om det skulle uppstå nya vibrationer eller problem. Men en sak är Trafikverket bergsäkra på.

– Det här har inget med tunnelbygget att göra, säger Erik Lööv, projektchef för projekt Hallandsås på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hallandsåstunneln

Mer i ämnet