I klippet berättar Peter Ekström mer om hur roboten tagits fram: ”Det finns risker med AI” Foto: Minna Korsgren/SVT

Tekniken finns för att ersätta mänskliga lärare – men är det önskvärt?

Publicerad

Just nu pågår två olika försök att genom AI utveckla SFI-undervisningen i Helsingborg.

I det ena programmet som staden utvecklar ska eleverna orientera sig i en matbutik, det andra programmet, Emely, är mer utav en samtalspartner som dessutom kan träna eleverna i hur en arbetsintervju går till.

Båda programmen bygger i viss utsträckning på artificiell intelligens, AI, så kallad ”machine learning”.

Dator ska få nyanlända att våga prata

– Vi vill utveckla samtalsrobotar som gör att eleverna som läser SFI får fler möjligheter att tala svenska, säger Peter Ekström som är innovationsledare på arbetsmarknadsförvaltningen.

Han menar att tekniken finns för att mänskliga lärare på sikt inte längre kommer behövas.

– Men frågan är om det är önskvärt.

Exakt hur och om programmen som nu tas fram kommer kunna användas i SFI-undervisningen är inte bestämt. Men de är tänkta som komplement till den ordinarie undervisningen.

– Både SFI-lärare och elever säger att det saknas tillfällen att prata svenska med svenskar. De säger att de stannar av i språkutvecklingen och inte vågar prata svenska med de som talar flytande. Det är den tröskeln vi vill sänka med datorn, säger Peter Engström.

Politiskt uppdrag: testa metoder som inte finns

Satsningen på AI är ett av de projekt som genomförs med innovationsmedel som staden öronmärkt inför stadsmässan H22.

Är det verkligen kommunens uppgift att utveckla AI-teknik?

– Det finns ingen sådan här lösning på marknaden vad vi vet och det finns ett tydligt politiskt mål att vi ska använda Helsingborgs stad som testbädd för metoder som ännu inte finns, säger Maria Norrby som är arbetsmarknadsdirektör i Helsingborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.