Forseas färjor har använt dieseldrift de senaste två månaderna men ombord ropas det ut i högtalarna att man använder el. Foto: Anders Ebefeldt/Forsea

Trots dieseldriven färja – passagerarna får besked om eldriven rutt

Uppdaterad
Publicerad

En standarduppspelning informerar passagerarna om att färjan körs på batteri med miljövänlig el. Detta är för tillfället inte sant, batteridriften ligger nere sedan två månader. Nu ändras texten i informationen.

Johan Röstin, vd på Forsea, kan idag inte säga när batteridriften kan återupptas.

– Vi är först i världen med att köra på batteri. Det finns ingen samlad erfarenhet som vi kan ta del av när något blir fel. Men vi arbetar dygnet runt för att hitta en lösning på problemet.

Men varför har ni inte bytt ut informationsslingan ombord?

– Jag har inte känt till det förrän ni kom hit idag och berättade det, säger Johan Röstin.

Vad gör du nu?

–  Vi får ändra texten. Jag kommer att ta kontakt med personalen ombord, säger han.

Hör ljuduppspelningen i klippet.

Batteridrift

  • Det är två av färjorna som kör på el, Aurora och Tycho Brahe.
  • Projektet är budgeterat till 300 miljoner kronor, varav 120 utgör EU-bidrag.
  • Batterifärjorna har körts i full drift sedan slutet av oktober 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.