– Den största energiförbrukningen kommer från transporter, så där lägger vi mycket fokus, säger Ann-Charlotte Skoog som är miljöchef.
Kort sagt, vi måste gå och cykla i betydligt större utsträckning än vad vi gör i dag.
Där kommer parkeringsplatserna in i bilden, vilket är en välkänd och omdebatterad fråga i Östersund.
Krångligare att ta bilen
– Vi har förändrat policyn så det är lite jobbigare att ta bilen. Då är det större chans att man väljer något annat, säger Ann-Charlotte Skoog.
Samtidigt är det ju många som bor utanför själva stan som behöver ta bilen?
– Ja, men om vi som bor nära kan cykla eller gå så finns det mer plats på gatorna och mer parkeringsplatser för de som verkligen behöver ta bilen till stan.
Ann-Charlotte Skoog berättar också att de jobbar på ett system som ska göra det lättare att hitta en ledig parkering.
– Men fortfarande ska parkeringar vara för de som måste ta bilen till stan.
Elbuss i kollektivtrafik
Även kollektivtrafiken är med i samhällsförändringen. Fler ska åka kollektivt men målet är också att det ska ske miljövänligt. En linje för stadsbussarna, linje 6 mellan Torvalla och Brittsbo, trafikeras numera av elbussar.
– Planer finns på att få till ytterligare en linje med elbussar inom några år, säger Ann-Charlotte Skoog.
Färre kommunanställda flyger
Mycket handlar alltså om kommuninvånarnas resvanor. För att själva bidra till en bättre miljö har kommunorganisationen köpt in både elbilar och elcyklar.
– Sedan införde vi klimatväxling för några år sedan. Det innebär att vi får betala en straffavgift till oss själva när vi flyger i tjänsten.
Klimatväxlingen har gjort att de som jobbar i kommunen minskat sitt flygande med 25 procent. Tågresandet har istället ökat och fler möten sker idag via webben.