Edsåsdalen tror på småskalighet

Uppdaterad
Publicerad

Medan de stora fjälldestinationerna investerar hundratals miljoner så letar de små efter egna nischer. I Edsåsdalen hoppas man att längdskidåkning och löpning ska ge besökare.

För fem år sedan tog nybildade Edsåsdalen Invest över den mesta verksamheten i dalen. Sedan dess har tio miljoner satsats, bland annat på längdskidspår men också på att marknadsföra området. Ledorden är småskalighet och en mix av olika aktiviteter.

– Man ska åka hit för att man har en nära kontakt med bybor och att det är trevligt och enkelt, menar VD Ola Bergqvist.

SVT granskar fjällturismen

Fortfarande går Edsåsdalen med förlust men resultatet har förbättrats, enligt Ola Bergqvist. Jättesatsningarna på de stora skidorterna är egentligen inte något som oroar honom.

– Vi är inte konkurrenter till de stora utan är bra med när det gäller mysighet, säger Ola Bergqvist.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar fjällturismen

Mer i ämnet