Förra året blev det en nystart för rodelbanan i Hammarstrand, efter flera år i träda. Men det blev en kort säsong med endast möjlighet att åka under två helger i mars, så i år är man tidigare ute.
Östtysk banprofil
Det krävs expertkunskaper för att bygga upp isen.
– Det finns två sätt att bygga banan. Den klassiska Östtyska modellen, med tvär övergång mellan botten och vägg i kurvorna, eller en mer rundad, berättar banbyggare Östen Nilsson, som själv har en bakgrund som svensk elitåkare i rodel.
Rodelbanan i Hammarstrand har stolta traditioner. Bland annat har både VM och EM anordnats här genom åren. Se ett gammalt SVT-reportage här.
Drömmar om konstfruset
Det finns planer på att modernisera rodelbanan till en konstfrusen i betong. Då skulle isen inte vara lika känslig för det nyckfulla vädret och det skulle dessutom minimera det tusental antal timmar som klubben och andra engagerade inom kälksport lägger varje år på underhåll.
– Förra året var det ungefär 1 500 timmar som lades ner på själva skapandet av isen för att sedan kunna åka under två helger. Men vi är ett glatt gäng som håller på, så vi ser det som gratis motion också, säger ordföranden i Hammarstrands rodelklubb, Thomas Reinelöv.
Se mer av rodelbanebygget i klippet ovan.