Rodelbanan i Hammarstrand skapas med fingertoppskänsla och bön till vädergudarna

Uppdaterad
Publicerad

Den här helgen påbörjades isläggningen av rodelbanan i Hammarstrand – Sveriges enda. Och det är ett jobb som kräver stora ideella insatser.

Förra året blev det en nystart för rodelbanan i Hammarstrand, efter flera år i träda. Men det blev en kort säsong med endast möjlighet att åka under två helger i mars, så i år är man tidigare ute.

Östtysk banprofil

Det krävs expertkunskaper för att bygga upp isen.

– Det finns två sätt att bygga banan. Den klassiska Östtyska modellen, med tvär övergång mellan botten och vägg i kurvorna, eller en mer rundad, berättar banbyggare Östen Nilsson, som själv har en bakgrund som svensk elitåkare i rodel.

Rodelbanan i Hammarstrand har stolta traditioner. Bland annat har både VM och EM anordnats här genom åren. Se ett gammalt SVT-reportage här.

Drömmar om konstfruset

Det finns planer på att modernisera rodelbanan till en konstfrusen i betong. Då skulle isen inte vara lika känslig för det nyckfulla vädret och det skulle dessutom minimera det tusental antal timmar som klubben och andra engagerade inom kälksport lägger varje år på underhåll.

– Förra året var det ungefär 1 500 timmar som lades ner på själva skapandet av isen för att sedan kunna åka under två helger. Men vi är ett glatt gäng som håller på, så vi ser det som gratis motion också, säger ordföranden i Hammarstrands rodelklubb, Thomas Reinelöv.

Se mer av rodelbanebygget i klippet ovan.

I slutkurvan är det störst ytor att isbelägga. Här kommer de snabbaste åkarna insusande i nära 100 km i timmen. Men banan är också barnanpassad, med start längre ner så farten inte blir så hög. Foto: Björn B Schäfer, SVT Jämtland

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.