Foto: Eric Hyldén TT

Så ska friåkningen räddas

Uppdaterad
Publicerad

Den växande skoteråkningen riskerar att haverera. I Frostviken har man därför bestämt sig för att reglera skoteråkningen, för att bevara friåkningen. Deras pilotprojekt kan få följder i hela Sverige.

Snöskoteråkningen i Sverige ökar. Främst är det friåkning som lockar – att ge sig ut i fjällen, utanför leder. I bland leder det till problem, som i Frostviken i norra Jämtland.

– Då och då så är det markägare eller lokalbefolkning som säger att det här funkar inte, berättar Ola Sundkvist från Frostvikens skoterklubb. De kör rakt över tomter och hyggen.

Friåknings Frostviken

– Vi kände att vi måste göra någon, för vi är rädda för att det blir stängt om vi inte tar tag i det.

Vill kräva utbildning

Därför föddes idén om att göra området till ett reglerat friåkningsområde. Det tänkta området sträcker sig över större delen av Frostviken. När ett särskild regleringsområde bildats så öppnar sig möjligheter för skoterklubben.

– Då kan vi själva bestämma reglerna, säger Ola Sundkvist. Vart man får köra, vilka tider, priser och så vidare. Sen har vi tänkt knyta det hela till en utbildning där skoteråkarna får lära sig ta hänsyn till naturen.

Förebild för hela fjällkedjan

Tanken var att det nya området skulle vara igång nu i vinter, men det dröjer. Alla 260 markägare har ännu inte godkänt att delta i regleringsområdet och pengar ska sökas från EU. Men Naturvårdsverket följer projektet noga.

– Det som är intressant med det här projektet är ju tanken på att hitta former för en vettig snöskoteråkning, säger Nils Hallberg miljörättsjurist på Naturvårdsverket.

– Fungerar det här bra så är det möjligt att det är en modell som går att använda nationellt.

Hållbar produkt

I dag är skoteråkningen reglerad i stora delar av fjällkedjan;  på statens mark och inom naturreservat och nationalparker. Det finns ett antal områden där det stundtals blir stora problem med skoterkörningen och där Frostviksprojektet kan komma att användas. Lyckas man inte styra friåkningen kan det bli fråga om förbud.

– Om vi bara tittar på försäljningssiffror för snöskotrar så kan man ju tänka sig att någonstans i framtiden når man en kritisk mängd av snöskotrar, säger Nils Hallberg. Och då kanske probemet blir omöjligt att hantera.

För Frostvikens skoterklubb handlar inte projektet om att öka snöskoterturismen, utan om att kunna behålla den.

– Syftet är att genom att skoteråkarna betalar för sig kunna göra en bättre produkt som är hållbar för natur, djurliv och lokalbefolkningen, säger Ola Sundkvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Friåknings Frostviken

Mer i ämnet