Dan Eriksson jobbar som nationell samordnare för vinterväghållning och har sitt kontor i Borlänge. När han började arbeta för 30 år sedan hade han och hans kollegor i Dalarna ett begrepp som de kallade ”Mälarklimat”.
– Det innebar ständiga växlingar runt noll, och det kunde till och med bli regn på kalla vägar.
Nu har det vädret förflyttat sig betydligt längre norrut, berättar han.
– Nu kan det komma regn i Jämtlandstrakten och det var inte vanligt förekommande tidigare.
Högre krav på de som halkbekämpar
När vädret växlar mycket kring noll grader ställer det höga krav på både trafikanter men också de som arbetar med att halkbekämpa.
Är Trafikverket rustat för att möta det här?
– Ja, det tycker jag, men det är så klart ett samspel med trafikanterna, säger Dan Eriksson.
Kostnaderna ökat sista åren
2010 kostade Trafikverkets vinterväghållning 1,9 miljarder kronor. 2020 hade det sjunkit till 1,8 miljarder kronor.
Efter det har det skett en brant kostnadsökning. 2022 kostade vinterväghållningen 2,2 miljarder kronor och 2023 är den beräknade kostnaden 2,4 miljarder kronor.
Enligt Trafikverket beror en del av det på att inflationen är kraftig och att dieselpriset har stigit mycket. En annan del av kostnadsökningen beror på att det är färre åkerier som lämnar anbud.