Kaj Söder är ny kommunchef i Åre kommun. Hör vad han tycker kommunen måste göra för att minimera antalet avgångsvederlag. Foto: Sara Leijman/SVT

Åres kommunchef: ”Vi behöver agera annorlunda”

Uppdaterad
Publicerad

Avgångsvederlag tyder på ett misslyckande, det menar Åres nya kommunchef Kaj Söder. Hans vision är att kommunen i framtiden inte ska teckna några sådana avtal alls.

SVT har pratat med både Åres kommunalråd Daniel Danielsson (C) och kommunchefen Kaj Söder. Ingen av dem vill kommentera enskilda fall då det rör avtal mellan en enskild och arbetsgivare.

Men vad säger du om summan då? Totalt 5, 3 miljoner kronor har ni lagt på avgångsvederlag sedan 2018.

Miljonutköp för skattepengar

– Den är för hög. Det hade varit bättre om den varit om lägre, säger Daniel Danielsson.

Kaj Söder har precis börjat som kommunchef och har ingen kommentar till summan.

– Men rent generellt när vi gör den här typen av avslut så är det i viss mening ett misslyckande både för den enskilde och för arbetsgivaren.

Kan bidra till tystnadskultur

Daniel Danielsson pekar på att avgångsvederlag är problematiskt på flera sätt. Dels kostar det pengar men det kan också skapa en osäkerhet inom en verksamhet.

– Det går ju inte att prata om den här typen av uppgörelser. Det går inte att förklara för alla vad som har hänt vilket är problematiskt. Det kan i sin tur uppfattas som en tystnadskultur. Och det är ingen önskvärd utveckling.

Andra vägar än avgångsvederlag

Både han och kommunchefen är överens om att kommunen som arbetsgivare behöver jobba för att minimera antalet avgångsvederlag.

Hur ska ni nå dit?

– Till att börja med måste vi jobba med en tydlighet i vad vi förväntar oss av respektive funktion. Om det är något som inte stämmer överens med vad vi förväntar oss så måste det påtalas, säger Kaj Söder och fortsätter:

– Därefter måste arbetsgivaren se vad det kan bero på.

Han pekar på att det kan finnas flera saker som då kan ske.

– Det kan ju handla om att vi har gett för dåliga förutsättningar för den enskilde individen. Det kan handla om arbetsmiljöfrågor eller kompetensutveckling till exempel.

– Och när man sedan har kartlagt problemet så får man jobba med åtgärder för att det ska bli bra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Miljonutköp för skattepengar

Mer i ämnet