– Problemet är att man inte ser cykel som ett fordon, som ett seriöst transportsätt, säger Marcus Wilhelmson.
Simon Zachrisson och Marcus Wilhelmson är initiativtagare till facebookgruppen ”Cykelstaden Jönköping” där de dagligen diskuterar cykelinfrastrukturen i stan. Det är inget tvivel om att de är besvikna på att kommunen inte gör mer för cyklisterna.
– Jag tycker det är beklagligt och jag tror att det kommer försämra trafiksituationen generellt i Jönköping med mer personer som kör bil i stan, säger Simon Zachrisson.
Som vi berättat tidigare är Jönköping en av de städer i Sverige där invånarna kör mest bil. Cyklisterna står för nio procent av resandet, men kommunen menar att de gör tillräckligt.
– Vi jobbar hela tiden med att förbättra cykelvägnätet men det tar tid. Ett problem är att oavsett vilket trafikslag man pratar om så finns det bara ett begränsad gatuutrymme, säger Henrik Zetterholm på stadsbyggnadskontoret i Jönköping.
För tre år sedan satte kommunen som mål att antalet cyklister skulle öka med 30 procent jämfört med 2010, men på pappret år målet inte uppfyllt. Orsaken är bland annat att mätpunkterna inte fungerat när kommunen utfört vägarbeten i stan. Siffrorna visar att antalet cyklister har varit lika många de senaste tre åren. Trots det väljer kommunen att se det positivt.
– Vi tror att fler cyklar och att vi faktiskt ändå uppnåt cykelmålet, säger Henrik Zetterholm på stadsbyggnadskontoret.
I år satsar kommunen totalt 15 miljoner på att förbättra cykeltrafiken men kritikerna menar att det bara är en siffra som egentligen inte säger någonting.
– Cyklar man omkring så märker man inte att det händer något, säger Marcus Wilhelmson.
– Vi önskar cykelbanor som är separerade från gående. Allt som byggs nu är gång- och cykelbanor tillsammans, säger Simon Zachrisson.
Han förstår inte problemet med för lite utrymme på vägen.
– Åtminstone borde man ha med cykeltrafiken i planeringen när det byggs nytt och så mycket extra plats tar det inte, säger han.