Under lördagen rullar återigen ett persontåg mellan Nässjö och Oskarshamn, men än så länge handlar det enbart om ett slags testtåg som ska marknadsföra idén om att låta trafiken, som varit nedlagd sedan 2014, återuppstå.
– Vi vill visa att det finns en fungerande bana här, som faktiskt behövs, säger Torbjörn Midunger, projektledare för Astrid Lindgrens hembygd.
Knyta ihop städer
Astrid Lindgrens hembygd är ett så kallat Leaderområdet, en sammanslutning för landsbygdsutveckling med olika kommuner som medlemmar, och där EU är med och bidrar ekonomiskt.
– Tåg på sträckan behövs för att knyta ihop Kalmar och Jönköping län och för att knyta ihop höglandet med de större städerna städerna, säger Torbjörn Midunger.
Persontrafik 2019
I ett första skede vill tågförespråkarna pröva persontrafik sommartid redan från 2019, och redan har en ansökan skickats in till länstrafikbolagen i Jönköpings och Kalmar län om att få med trafiken i tågplanen de kommande tre åren. På sikt vill man dock se en mer permanent trafik för att förbättra resmöjligheterna och godstransporterna tvärs över Sydsverige, där hamnen i Oskarshamn spelar en stor roll.
Stor investering
Ska det bli verklighet – inte minst med långa godståg – så krävs betydande investeringar i både spår och elektrifiering.
– Vi tycker i första hand att det är staten, Trafikverket, som ska betala detta. Men även länstrafikerna har ju intresse i att investera, säger Torbjörn Midunger.
Med på lördagens tågresa som görs med ett tåg från Nässjö järnvägsmuseum, finns bland andra styrelsen för Astrid Lindgrens hembygd, kommunrepresentanter och projektledningen. Tåget kommer stanna vid flera stationer längs med sträckan för olika arrangemang för allmänheten.