Skolverkets Anders Duvkär menar att kommunen måste ta läraromsättningen på allvar. Foto: Skolverket/ Berit Roald / NTB scanpix / TT

Skolverket bekymrat över lärarrotationen

Uppdaterad
Publicerad

Eleverna tappar fart i undervisningen när lärarna byter jobb oftare. Det menar Skolverket som ser allvarligt på situationen.

– På vissa skolor kan det vara att man byter mitt i terminen eller bara efter ett par år, säger Anders Duvkär, chef för skolans organisation och ledning på skolutvecklingsavdelningen på Skolverket.

– Det blir ingen kontinuitet i lärandet.

Enligt Skolverket är utvecklingen oroande för undervisningen och elever riskerar att inte nå kunskapsmålen.

Hör honom utveckla detta i klippet ovan.

Skolor skiljer sig åt

Ulf Blossing är forskare i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han har tittat på vad som gör en skola framgångsrik.

– Om det ska bli en bra skola för eleverna så behöver lärarna ha samma rutiner för undervisningen så eleverna känner igen sig.

Enligt hans forskning är skolor där de är duktiga på att ta hand om nya lärare mer framgångsrika.

– På de framgångsrika skolorna satte man nya lärare på skolbänken och talade om för dem hur man samarbetar. Man ville nyttja varandras kompetens. På de icke framgångsrika förekom inte detta, säger han.

”Man behöver stanna längre än fem år”

En högstadielärare i Sverige jobbar i snitt fem år på samma arbetsplats, enligt Skolverket. Forskaren Ulf Blossing anser att det är förhållandevis kort tid i skolans värld.

– Fem år ur ett verksamhetsperspektiv är inte så lång tid så ska man skaffa sig kunskap om hur det går till att göra undervisningen bättre behöver man vara kvar mer än fem år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.