Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Forskare kritiserar lärarutbildningar

Alina Wester, lärarstudent, lärde sig om elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på sin praktik. Foto: TT/SVT

Uppemot 95 procent av personalen i grundskolan menar att de saknar tillräcklig utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det visar en undersökning från Karolinska Institutet. Och på lärarutbildningen i Jönköping håller man med om att utbildningstiden i ämnet är för kort.

Undersökningen visar att personal som arbetar i grundskolan, inklusive rektorer, specialpedagoger och elevhälsan, anser att de inte har tillräcklig utbildning om exempelvis ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

– Jag anser att utbildningen för lärare och även andra yrken i skolan brister när det gäller hur man bemöter och undervisar elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger Sven Bölte, professor vid Karolinska Institutet.

Enligt honom anser 80 till 95 procent av skolpersonalen att de inte har en tillräcklig utbildning i ämnet.

– Det resulterar i att ganska många elever inte får den undervisning och bemötande som de borde få. Och skolan har även problem att klara sitt uppdrag och följa skollagen, säger Sven Bölte.

Inte tillräckligt

På lärarutbildningen i Jönköping håller elever med om att de får för lite undervisning om neuropsykiatriska funktionshinder.

– Det jag lärt mig om det har jag lärt mig på den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Där har det funnits andra lärare som har någon med en sådan sjukdom i klassen, säger Alina Wester, lärarstudent.

Emma Carlsson tycker inte heller att de blivande lärarna får tillräcklig utbildning i ämnet.

– Nej, det får vi inte. Men vi har en kurs nu senare i vår som kanske kommer handla om det, säger hon.

Läser fem veckor

Johan Malmqvist, docent, arbetar med specialpedagogiska kurser på lärarutbildningen på högskolan i Jönköping.

– Man måste komma ihåg att det är en av många elevgrupper som har svårigheter i skolan, säger han.

Enligt Johan Malmqvist läser eleverna specialpedagogik heltid i fem veckor sent i utbildningen.

– Det är starkt reglerat av riskdagsbeslut hur lärarutbildningen ska se ut, säger han.

Tycker du att det är tillräckligt?

– Nej, det tycker jag egentligen inte, säger Johan Malmqvist.

Och enligt honom fanns det vissa fördelar med hur lärarutbildningen var utformad tidigare.

– Studenterna kunde specialisera sig på ett område under en termin. Det ledde till en fördjupad kunskap som de sedan kunde ta med sig in i arbetslag, säger Johan Malmqvist.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer.