Efter att lärare uppmärksammat att elevernas språk blivit allt grövre startade projektet Agera Tillsammans.
– Det ligger helt rätt i tiden. Jag tror det grova språket kommer från allt de hör på internet – att deras förebilder helt enkelt använder sådant språk, säger Anna Skoglund som är fritidslärare.
Projektet pågår under elva lektioner där varje tillfälle har olika fokus. När SVT var på skolan handlade lektionen om att våld kan finnas i andra former än bara rent fysiskt.
– Man kanske retas så att det gör ont på insidan istället för på utsidan, säger Benjamin som går i femman.
Viktigt med reflektion
Lektionen är utformad så att en berättelse om en pojke som utsätts för våld läses upp för eleverna för att de sedan ska diskutera historien.
– Målet med dagens lektion är att hjälpa eleverna att känna igen problematiska situationer och att de ska börja reflektera över vad de göra för att hjälpa varandra, säger Jonas Windell som är fritidsledare.
Positiva effekter
Anton går i femman och han har redan fått användning av sina nya kunskaper i skolan.
– När några har slagits då har jag gått emellan och hämtat en fröken, säger han.
Även lärarna ser positiva resultat, främst genom att läsa de loggböcker eleverna skriver i efter lektionerna.
– Enligt de själva har de fått bättre redskap dels för att se en situation som inte är bra, men också att kunna agera, menar Anna Skoglund som också säger att hon skulle rekommendera samma projekt på andra skolor.