I samband med tabbellbytet i december får passagerare som åker linje 17 åka en helt eldriven buss. Bussarna ska laddas via taket och en av laddningstationerna är på A6-området. Foto: SVT/Charlotte Göransson

Nu tas helt eldriven buss i bruk i Jönköping

Uppdaterad
Publicerad

Under fredagen invigs länstrafikens första eldrivna buss i Jönköping. Förutom att den drivs på el sträcker sig linjen nu längre och erbjuder fler turer jämfört med tidigare.

Det är i samband med tabellbytet den 15 december som alla bussar på linje 17 i Jönköping kommer att gå enbart på el. Tillsammans med flera aktörer har den eldrivna linjen blivit verklighet.

– Det ska bli roligt att äntligen få sjösätta det här projektet som blivit till verklighet tack vare en mycket bra dialog mellan alla inblandade. Det här är en del i vår satsning för ett mer hållbart resande, säger Marcus Eskdahl (S), regionråd och ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö i ett pressmeddelande från Jönköpings länstrafik.

Ny inredning

Turen börjar vid det relativt nya bostadsområdet Strandängen. Enligt den gamla tabellen har linjens sista stopp varit vid Östra centrum medan bussen nu kommer att gå upp till köpcentret Asecs och vända där.

Även utseendet i bussarna har förändrats jämfört med de äldre bussarna.

– Många resenärer upplever den bakre delen av bussen som skrämmande. Det har vi velat ändra på så här hoppas vi att till exempel barnfamiljer sätter sig och umgås medan de åker buss, sa affärsutvecklare Charles Tholin i september till SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.