Skolan, som har cirka 300 elever, har jobbat aktivt med att försöka skapa en trygg miljö och studiero i klassrummet. De har också sedan 2021 försökt att jobba efter många av de tankar som forskaren Fredrik Zimmerman tagit fram för att göra skolan mer anpassad för pojkar.
Det handlar bland annat om tydlighet och att ha förväntningar på eleverna, men också att i högre grad försöka individanpassa både examinationer och undervisningen.
– Det vi har gjort tror vi gynnar alla, säger Magdalena Svensson, lärare i årskurs 4-6.
Viljan att förändra
Meritvärdet kan skifta lite från årskurs till årskurs, men förra året var det genomsnittliga meritvärdet bland niondeklassarna på Hillerstorpsskolan hos pojkarna 228,9 och 221,1 för flickorna. I länet var det endast på ytterligare två skolor, Junkarmålsskolan i Tranås och Kunskapsskolan i Jönköping, som pojkars meritvärde var högre än flickors.
På Hillerstorpsskolan har det genomsnittliga meritvärdet för pojkar sedan 2015 legat mellan 170 och 208 olika år. De senaste två åren har det genomsnittliga meritvärdet för pojkar legat över 220 på skolan och enligt skolans rektor David Holm får man vara försiktig att dra för stora slutsatser på så kort tid, men de har sett positiva tendenser.
– Vi jobbar ju för att alla våra elever i skolan ska lyckas, oavsett om det är pojkar eller flickor, säger David Holm.
Skolans rektor lyfter fram lärarkårens insats att vilja förändra som avgörande.
– Vi har låg personalomsättning och hög andel behöriga lärare, vilket också är viktigt för att skapa bra förutsättningar för eleverna.
I klippet hör du rektorn och lärare förklara mer om hur de försöker arbeta på Hillerstorpsskolan.