Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar rektor David Holm och några av hans lärare på Hillerstorpsskolan om vad de har gjort för att förbättra elevernas skolresultat. Foto: Jonas Tubbin/SVT

Hillerstorpsskolan förändrade undervisningen – höjde pojkars resultat

Uppdaterad
Publicerad

Pojkars skolresultat är generellt lägre än flickors och många pojkar går ut grundskolan utan att ha behörighet till gymnasiet.

– Vi såg att pojkar generellt hade lägre betyg och vi ville göra något åt det, säger David Holm, rektor på Hillerstorpsskolan.

Skolan, som har cirka 300 elever, har jobbat aktivt med att försöka skapa en trygg miljö och studiero i klassrummet. De har också sedan 2021 försökt att jobba efter många av de tankar som forskaren Fredrik Zimmerman tagit fram för att göra skolan mer anpassad för pojkar.

Det handlar bland annat om tydlighet och att ha förväntningar på eleverna, men också att i högre grad försöka individanpassa både examinationer och undervisningen.

– Det vi har gjort tror vi gynnar alla, säger Magdalena Svensson, lärare i årskurs 4-6.

Viljan att förändra

Meritvärdet kan skifta lite från årskurs till årskurs, men förra året var det genomsnittliga meritvärdet bland niondeklassarna på Hillerstorpsskolan hos pojkarna 228,9 och 221,1 för flickorna. I länet var det endast på ytterligare två skolor, Junkarmålsskolan i Tranås och Kunskapsskolan i Jönköping, som pojkars meritvärde var högre än flickors.

På Hillerstorpsskolan har det genomsnittliga meritvärdet för pojkar sedan 2015 legat mellan 170 och 208 olika år. De senaste två åren har det genomsnittliga meritvärdet för pojkar legat över 220 på skolan och enligt skolans rektor David Holm får man vara försiktig att dra för stora slutsatser på så kort tid, men de har sett positiva tendenser.

– Vi jobbar ju för att alla våra elever i skolan ska lyckas, oavsett om det är pojkar eller flickor, säger David Holm.

Skolans rektor lyfter fram lärarkårens insats att vilja förändra som avgörande.

– Vi har låg personalomsättning och hög andel behöriga lärare, vilket också är viktigt för att skapa bra förutsättningar för eleverna.

I klippet hör du rektorn och lärare förklara mer om hur de försöker arbeta på Hillerstorpsskolan.

Slutbetyg årskurs 9 läsåret 2021/22 Pojkar (meritpoäng)

Det genomsnittliga meritvärdet för niondeklassare på alla skolor i Jönköpings län låg förra året på 236,1 för flickorna och 209,3 för pojkarna. Genomsnittet i riket bland de drygt 120 000 elever som gick ut nian då var 240,3 för flickorna och 218,8 för pojkarna.

Aneby 206,0

Eksjö 216,6

Gislaved 199,8

Gnosjö 206,6

Habo 206,5

Jönköping 216,7

Mullsjö 177,1

Nässjö 196,0

Sävsjö 216,0

Tranås 217,9

Vaggeryd 214,7

Vetlanda 195,0

Värnamo 206,3

Flickor slutbetyg årskurs 9:

Aneby 224,1

Eksjö 240,2

Gislaved 233,2

Gnosjö 221,1

Habo 247,4

Jönköping 242,5

Mullsjö 218,2

Nässjö 233,0

Sävsjö 220,7

Tranås 227,4

Vaggeryd 224,4

Vetlanda 232,2

Värnamo 233,0

Källa: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.