Den låga krocksäkerheten i bilarna, som får föras fram i 45 kilometer i timmen, är en av anledningarna. Heléne Lilja som är chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, menar att karossen ger en falsk känsla av trygghet.
– Dessa fordon är en fara för både förarna och miljön men fortsätter att öka i antal. Mopedbilarna bör fasas ut och förbjudas, säger hon.
Tester visar också att mopedbilar har sämre säkerhetsbälten än personbilar samt har hög risk att välta vid svängning.
I klippet ovan hör du röster från Jönköping om kravet att förbjuda mopedbilar.
Var fjärde inblandad i olycka
Antalet mopedbilar har ökat kraftigt de senaste åren och enligt Riksförbundet M är var fjärde mopedbil i landet inblandade i en olycka. Bilarna är oftast tillverkade av plast och glasfiber och har därmed låg krocksäkerhet.
Förslaget från Riksförbundet M är att istället att höja säkerheten i de mer robusta a-traktorerna så att även de kan föras fram i 45 kilometer i timmen istället för 30 som idag är tillåtet.
– De har en stabilare och säkrare konstruktion än mopedbilar. Även här finns dock säkerhetsproblem som behöver åtgärdas. Många a-traktorer är lätta att manipulera och det finns inget bälteskrav. Även körkortskraven bör ändras, säger Heléne Lilja.