I klippet berättar Bengt om känslorna efter att paret blivit av med alla sina besparingar. Foto: SVT

Livsbesparingarna borta efter bedrägeri: ”Jag mår fruktansvärt”

Uppdaterad
Publicerad

Elsa och Bengt har blivit av med alla sina besparingar sedan en fräck bedragare lurade till sig parets bankkod. Och att få tillbaka pengarna via bank eller försäkringsbolag i den här typen av fall är svårt.

Fotnot: Elsa och Bengt heter i verkligheten något annat.

För några veckor sedan fick Elsa ett telefonsamtal där en man sa till henne att någon försökte ta lån genom hennes konto. Han sa att hon behövde lämna ut sin bankkod för att han skulle kunna hjälpa henne så att hon inte skulle bli av med pengar.

– Jag blev helt ställd. Jag brukar inte gå på sådant här men jag hamnade mitt i klorna på honom, jag blev så upprörd, berättar Elsa för SVT.

I klippet ovan hör ni  Bengt berätta sina känslor efter bedrägeriet som tog ifrån paret deras livs besparingar.

Kontot var tömt

Direkt efter att telefonsamtalet var avslutat pratade Elsa med sin man Bengt. Han anade då att något var fel och loggade in på banken för att mötas av ett tömt konto.

– De hade först tömt Elsas konto och sedan lyckats föra över mina pengar och tagit ut dem genom hennes konto. Det var 95 000 kronor totalt som vi blev av med, alla våra livsbesparingar.

Ingen hjälp från banken

Paret var snabba med att kontakta bank, försäkringsbolag och polisen direkt efter händelsen. Men beskeden från bank och försäkringsbolag var tydliga, de kunde inget göra.

Förklaringen paret fick är att de själva bär ansvar för händelsen eftersom de har legitimerat sig för en okänd person och därmed gett ett slags godkännande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.