Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023. Då registrerades fler fossildrivna än rent eldrivna bilar, vilket kan jämföras med ”elbilsbomen” under 2022 när tre av fyra av alla nyregistrerade bilar var elbilar.
På Hedin bil i Jönköping såg man en tvärbromsning av försäljningen när bonusen uteblev och det tror regionchef Thomas Lindqvist är den största orsaken till att färre elbilar registrerats under 2023.
– Tittar vi på försäljningen i år jämfört med tidigare år säljer vi helt klart färre elbilar. Elbilar har en ordertid på cirka sex till sju månader, därför är det rimligt att det registrerats färre elbilar nu, säger Thomas Lindqvist.
Även räntor påverkar
Men även inflationen och det generella ränteläget påverkar försäljningen. Elbilshandlaren Automove utanför Jönköping säljer begagnade elbilar och har haft bilar som stått i ett år utan att bli sålda.
– Räntan på lånet är 8 procent, ingen köper en bil för 700 000 med en sådan ränta, säger Daniel Sumedrea.
Bilarna säljs ibland på förlust enbart för att få in några pengar till företaget.
Hör Daniel Sumedrea berätta om hur hans företag ställer om i klippet ovan.