Foto: SVT

Myndigheter stöder inte fartgräns på Munksjön

Uppdaterad
Publicerad

Transportstyrelsen och Sjöfartsverket har nu yttrat sig om införandet av fartgräns på Munksjön, något som Jönköpings roddklubb har önskat. Båda myndigheterna anser i sina yttrande att det inte finns skäl att införa fartgräns.

Roddklubben har velat ha fartgräns på fem knop på Munksjön. De anser att de snabbkörande vattenskotrarna utgör en fara. Länsstyrelsen sa nej, men beslutet revs upp av regeringen eftersom alla berörda myndigheter inte hade yttrat sig.

Inga skäl för fartgräns

Nu har Transportstyrelsen och Sjöfartsverket yttrat sig i ärendet. De båda myndigheterna anser inte att det finns skäl att införa fartgräns på Munksjön.

Transportstyrelsen skriver att de i allmänhet är restriktiva med att införa hastighetsbegränsningar. ”Sträckningen i fråga är inte skymd, svårnavigerad eller särskilt trång så det föreligger inga klara sjösäkerhetsskäl”, skriver myndigheten bland annat.

Förståelse för oron

Sjöfartsverket skriver i sitt yttrande att de har förståelse för roddsällskapets oro, men att det vilar ett ansvar över på vattenskoteråkare att följa sjölagen och tillhörande sjövett.

I sitt yttrande uppger de också att det är Jönköpings kommun som äger rådighet över vattnet och att det är kommunens ansvar att de olika verksamheterna i sjön kan samsas.

Andra lösningar

Enligt Sjöfartsverket skulle ett beslut om hastighetsbegränsning på Munksjön sannolikt behöva innehålla en rad dispenser för att de olika verksamheterna i sjön skulle fungera i praktiken, något myndigheten anser är ett mindre bra alternativ. Sedan 1985 har vattenskidklubben i Jönköping haft verksamhet i Munksjön. Ett bättre alternativ skulle enligt Sjöfartsverket istället vara att avlysa delar av sjön från trafik med motorbåtar.

När länsstyrelsen nu fått in yttrandena från Transportstyrelsen och Sjöfartsverket kan de åter fatta beslut i ärendet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.