Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Nicklas Lamngam var försvunnen i över en timma innan han kom hem till sin familj igen. Foto: SVT

Nicklas med Downs syndrom lämnades av färdtjänsten – en mil från hemmet

Uppdaterad
Publicerad

Varje dag åker 15-åriga Nicklas färdtjänst hem från skolan i Vetlanda. Men i fredags kom han inte hem som planerat. Färdtjänsten hade släppt av honom vid fel hus väldigt långt från hans hem.

Nicklas Lamngam, som har Downs syndrom kom inte hem från skolan som planerat. Då hans mamma ringde färdtjänst, som kör honom varje dag, fick hon beskedet att han lämnats av. Men inte på vilken adress, bara att det rörde sig om ett brunt tegelhus.
Det visade sig att han blivit avsläppt vid fel hus en dryg mil hemifrån. Nicklas som har svårt att orientera sig och göra sig förstådd visste inte var han befann sig.

Inte första gången

– Vi har mått väldigt dåligt. Vi var övertygade om att nu är det kört, säger Nicklas mamma Camilla Bergåse Krafft. Hon ifrågasätter nu hur chauffören kunde släppa av Nicklas en mil hemifrån och sedan köra därifrån.

– Det är inte första gången som Länstrafiken har gjort fel, det har drabbat vår familj flera gånger, säger hon.

Från Länstrafikens sida beklagar man det inträffade.

– Det är tyvärr den mänskliga faktorn, chauffören beklagar det som inträffat, säger Anna-Karin Malm serviceresechef på Länstrafiken.

SVT rapporterade · Vilka är dina erfarenheter av färdtjänst?

Nu startar vi chatten! Tack för att du delar med dig av dina tankar!
Hej! Nu stänger vi chatten. Tack för alla kommentarer!
10.00
Till 90 procent funkar det utmärkt med trevliga chaufförer...med de där övriga 10 procenten är bedrövliga
10.18
Har åkt färdtjänst i ca 15 år. Efter varje upphandling har det blivit sämre. I takt med ökande antal chaufförer med löbebidrag har servicen, punktligheten och bemötandet sjunkit drastiskt. Att anmäla oförskämda/okunniga/fräcka chaufförer leder ingen vart, ord står mot ord säger samres/västtrafik och lägger ner anmälan.
10.34
Precis som föregående inlägg. Så fort man ringer och påtalar att färdtjänsten inte har kommit eller kört fel så säger de att ord står mot ord..Vad hände med att kunden alltid här rätt? Tydligen aldrig hos färdtjänsten!
10.35
I många fall väldigt dåliga bilförare, var med om en riktigt allvarlig händelse och den som sade till föraren fick en ordentlig utskällning och otrevlig upplysning om vem som bestämde i Bilen .
10.35
Funkar nästan felfritt iaf i Malmö
10.35
Färdtjänsten jag hade i Stockholm var katastrofal. Nu är den bättre men jag bor i Finland numera :-)
10.53
I våras var jag med 87-åring på ett länssjukhus. När vi var klara beställde akutmottagningen en färdtjänst åt oss för hemfärd. En timma meddela receptionen att väntan skulle ta.
Efter ca 90 min börjar vi undra. Receptionen ringer åt oss och kollar. ”Snart där”
Efter 2 h börjar 87-åringen få bekymmer. Sitter på en rullstol och det börjar göra ont i hennes kropp. Hon flyttar till en stol vid akutmottagnings entré.
Vi frågar igen. Receptionen ringer. ”Han står utanför och väntar”
Ingen taxi. Jag får taxichaufförens mobilnr och pratar direkt med honom. Hör hur han kör. Specificerar att vi står vid akutmottagningen.
Efter drygt 2,5 h väntan kommer han.
Han kan vid betalning inte ta emot kort och resan betalas kontant utan att växel kan ges tillbaka.
87-åringen hade aldrig rett ut detta själv.
11.43
Har under åren upplevt både bra och dåliga förare både gällande färdtjänst och sjukresa i länet där jag bor. När man klagar direkt till föraren angående hens beteende, körstil eller annat så blir det ingen bra stämning. Klagar man till ansvarig så blir det oftast inte heller så bra. Konstiga ursäkter, bortförklaringar med mera. Har själv arbetat som yrkesförare i kollektivtrafiken och är bekymrad över hur det ser ut nuförtiden. Är 85 år.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer