– Här har vi mycket att lära. Det är ju inte så att vi inte vill men det blir nog lätt så att vårt fokus läggs på de som har större behov för att klara sig i skolan än just den här gruppen, säger Carin Rosjö, rektor på Junedalsskolan 7-9 i Jönköping.
Cirka fem procent av skoleleverna i Sverige räknas som särskilt begåvade. De behöver många gånger andra utmaningar än klasskamraterna och trots att de enligt skollagen har rätt till stöd och stimulans i sitt lärande får de ofta inte rätt förutsättningar vilket gör att de ofta tröttnar på skolan.
”Bättre struktur krävs”
Just nu utbildas 25 pedagoger från förskola upp till gymnasiet i Jönköpings kommun i att bli bättre på att identifiera de här eleverna. Utbildningen pågår under två år och leds av forskaren och läraren Elisabeth Mellroth på Karlstad universitet som disputerat i ämnet.
– Kommunen har redan en handlingsplan men den behöver utvecklas och bli mer konkret så att pedagogerna vet hur de ska jobba, säger hon.
”Fyrkantigt skolsystem”
Rektorerna Carin Rosjö och Kajsa Karlsson deltar i utbildningen. De upplever att skolsystemet ibland är lite fyrkantigt.
– Det gäller att hitta eleverna tidigt och där ser jag att vi behöver bli bättre, säger Kajsa Karlsson, rektor på Öxnehaga skolområde där det går elever i låg- och mellanstadiet.
Se mer i klippet ovan.