Maryam Golbabaee, från Iran, studerar svenska på distans. Foto: Sandra Wennergren/SVT

”I skolan pratar man mer” – problem för elever på SFI med distansundervisning

Publicerad

Att studera på distans kan vara svårt för många, men för elever på SFI, svenska för invandrare, blir det ofta extra problematiskt. Maryam Golbabaee från Iran studerar hemifrån två dagar i veckan.

– Svenska är ett svårt språk och jag kan inte heller prata engelska utan bara mitt hemlands språk, persiska, säger Maryam Golbabaee.

Hon kom till Sverige för 16 månader sedan, tillsammans med maken och deras två tvillingdöttrar. Anledningen till flytten var att maken hade fått möjlighet att arbeta i Sverige.

För tre månader sedan, när Maryam fått sitt svenska personnummer, kunde hon börja att studera på SFI, svenska för invandrare. När SVT träffar Maryam har hon inga problem att förstå och tala svenska, bara man inte pratar för snabbt. Även om Maryam alltså redan är rätt kunnig i svenska språket, kanske hon hade gjort ännu mer framsteg om inte covid-19 funnits.

Distans på olika nivåer

För ända sedan hon började har det varit corona-restriktioner på skolan i Jönköping. Hur mycket av undervisningen som sker på distans beror på vilken nivå eleven ligger på. För de helt utan kunskaper sker all undervisning i skolan. För Maryams del innebär det att hon måste studera hemifrån två dagar i veckan.

– Hade det inte varit för covid hade det varit bättre att vara i skolan hela tiden. Där pratar man mer och frågar mer. Hemma lyssnar och tittar jag bara, ensam. I skolan måste jag prata med andra elever och lärare, säger hon.

I Iran arbetade hon som mattelärare och rektor i grundskolan, i nästan 22 år. Och hon vill fortsätta på samma bana även i Sverige.

– Jag vill prata bra svenska, sedan ska jag bli en bra mattelärare som i mitt förra land, säger Maryam Golbabaee.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.