Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Annika Cederfeldt, ansvarig för näringspolitisk utveckling, Handelskammaren Jönköpings län, tycker att det är skönt att det blev ett avtal till slut. Foto: Ebba Öberg / SVT

Handelskammaren om Brexit: ”Krångligare för företagen”

Uppdaterad
Publicerad

Sedan första januari i år gäller ett nytt handelsavtal mellan Storbritannien och EU. Men Brexit har gjort det svårare för svenska företag att handla med Storbritannien.

– Under 2020 minskade exporten till Storbritannien med 18 procent, säger Annika Cederfeldt, ansvarig för näringspolitisk utveckling, Handelskammaren Jönköpings län.

Sedan Storbritannien valde att lämna EU under folkomröstningen i juni 2016 har förhandlingar pågått för att få till ett samarbets- och handelsavtal. Detta för att underlätta för ett fortsatt samarbete parterna emellan.

Att Storbritannien inte längre är ett EU-land innebär att det nu ställs krav på tullformaliteter. Bland annats måste tulldeklarationer lämnas vid import och export, och det kommer att utföras gränskontroller. Det nya avtalet innebär dock tull- och kvotfrihet mellan EU och Storbritannien.

Exporten har minskat

Under förra året minskade exporten till Storbritannien med 18 procent. Där spelar även coronapandemin en stor roll, men det är tydligt att Sveriges export till Storbritannien har minskat i större utsträckning.

– Om man tittar på hur exporten har minskat generellt ligger det bara på 6,5 procent, vilket innebär att till Storbritannien har den minskat avsevärt mycket mer, säger Annika Cederfeldt.

I klippet ovan ger Annika Cederfeldt på Handelskammaren i Jönköping sin bild av hur företagen påverkas av Brexitavtalet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer