Foto: Privat / TT

Semoothie – årets semletrend från Nässjö

Uppdaterad
Publicerad

Förra året hette den semmelwrapen. I år är det semoothien – smoothie gjord på semla.

Nu ska den klassiska varianten av bakverket återigen utmanas, hoppas dess skapare, konditorn Markus Ekelund i Nässjö.

– Det är gott, absolut, försäkrar han.

Orsakat diskussioner

Sedan Markus Ekelund presenterade nytolkningen på konditoriets Facebook-sida, har den rönt stor uppmärksamhet och gett upphov till diskussion om huruvida det är en bra idé eller inte.

Även hans kollegor och personal på Thimons bageri och konditori i Nässjö var skeptiska när han avslöjade sin idé för dem.

– De sa ”fy vad äckligt, varför då?”. Men när de väl fick smaka tyckte de att det var gott.

Det var hetväggen, alltså semla i varm mjölk, som inspirerade Ekelund.

– Jag tänkte att man kanske skulle plocka upp den och göra den lite mer 2016, så då blev det en smoothie av det istället, man mixar den alltså.

Tror på succé

Han beskriver det som en varm drink med lite tjockare, mer smoothie-lik konsistens. Han tror inte det blir samma försäljningssuccé som förra årets semlewrap, hittills har kunderna inte direkt köat efter ”semoothien”.

– Ska jag vara ärlig är de lite skeptiska, det är inte så att det drar iväg några mängder än så länge. Men de som vågar prova tycker att det är jättegott. Det är just det, att man måste våga, säger Markus Ekelund om kundernas inställning till ”semoothien”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.