Foto: Privat / SVT

Forskare upprörda över moderat språkförslag

Uppdaterad
Publicerad

Tre moderaters förslag om att slopa modersmålsundervisningen och svenska som andraspråk i skolan har rört upp känslorna hos svenska språkforskare.

– Det är intressant att de på eget bevåg struntar i den forskning som har gjorts under så lång tid, säger Christina Hedman, universitetslektor i Svenska som andraspråk.

I en replik på den debattartikel som tre moderatpolitiker publicerades på Aftonbladets webbsida på måndagen går nu 40 språkforskare vid svenska universitet till motangrepp. I inlägget skriver de bland annat att den svenska och internationella forskning som gjorts på området visar att att ett välutvecklat modersmål gynnar inlärningen av ett andraspråk.

LÄS MER: Toppmoderater vill avskaffa modersmålsundervisning

”Galet felslut”

Moderatpolitikerna hävdade i sin debattartikel att elever, som läst svenska som andraspråk, har lägst meritvärde i den svenska skolan. Därför vill de avskaffa modersmålsundervisningen och svenska som andraspråk eftersom de anser att det tar tid från annan undervisning och att nivån på ämnet svenska som andraspråk är för låg.

– Att det är svenska som andraspråk som är orsaken till att denna grupp har lägre meritvärde är ett helt galet felslut. Tar man bort svenska som andraspråk får man troligen se att meritvärdet för denna grupp sjunker ytterligare, säger Christina Hedman.

Enligt henne får eleverna som läser svenska som andraspråk mer stöd och anpassning i pedagogiken, men i slutändan är det samma kunskapskrav som gäller som för det vanliga svenskämnet.

– Om du skulle placeras i låt säga en kinesisk klass, skulle du ha svårt att nå målen i början. Det är något som tar tid, det finns inga quickfixar.

Få timmar modersmålsundervisning

De elever som får modersmålsundervisning i den svenska skolan har i dag mellan 40 minuter och en timme av ämnet varje vecka.

– Ville man främja utvecklingen av det svenska språket – och självfallet även modersmålet – borde det vara fler timmar, säger Christina Hedman.

Hon och hennes forskarkollegor hoppas nu få genomslag för att det är forskningen som ska få ligga till grund för hur undervisningen i skolan läggs upp.

”Det är inte på grund av skolämnena svenska som andraspråk och modersmål som flerspråkiga elever inte har samma förutsättningar att nå målen. Lika förutsättningar för alla elever skapas inte genom att ställa exakt samma krav på alla elever oberoende av deras förutsättningar och behov. Det handlar istället om att ge varje elev, oavsett förstaspråk, förutsättningar att uppfylla ämneskraven. Dessa ämneskrav återfinns i de styrdokument som vilar på ett gemensamt beslut av de politiska partierna i riksdagen”, avslutar de sitt debattinlägg.

LÄS MER: Onel Israel 22: ”Ett dåligt förslag”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.