Representanter från stora delar av Europa men också från Kina och Indien är på plats för att hitta nya turistmål, i Sverige och Småland. Det är turismorganisationen Visit Sweden som arrangerar Swedish Workshop.
Platsen i år är Jönköping som passar på att visa upp Spira, Elmia och länsmuséet under de två dagarna mässan pågår. Det blir traditionell mässa men också olika aktiviteter som exempelvis speed-dating och middagar.
”Förhoppningar om nya samarbeten”
Smålands Turism är medarrangör och i länet finns stora förväntningar.
– Vi har förhoppningar om nya samarbeten med en stor del av dem som är på plats. Vi ska träffa uppemot 30 resebolag i enskilda samtal och det är sådana som vi inte har någon relation med idag, säger Lena Larsson, vd för Smålands Turism.
Sverige blir ett allt populärare resmål för utländska turister. Redan idag görs 20 miljoner besök i Sverige från utlandet varje år och de utländska turister spenderar runt 96 miljarder kronor i Sverige årligen, enligt Visit Sweden.