– Att veta när patienten har kommit dit är inte möjligt. Olika remissinstanser har olika väntetider, så det är omöjligt för oss att hålla reda på när en patient blir kallad, eller inte blir kallad, säger Charlotta Larsdotter, direktör för vårdcentralerna Bra liv i Jönköpings län.
Region Jönköpings län fick kritik för brister i remisshanteringen redan 2016. Enligt Charlotta Larsdotter har rutinerna sedan dess skärpts.
– Vi har en ansvarig vårdadministratör på varje vårdcentral som vid dagens slut ser till att alla remisser har signerats och skickats iväg.
Större ansvar
Men enligt Ivo räcker inte det. I sin kritik hävdar man att vårdcentralen ska ta ett större ansvar för att se till att patienten faktiskt har fått den vård som den remitterats till.
– Vi behöver utveckla detta digitalt i så fall. Vi har bra koll på när remissvaren kommer och agerar utifrån det svaret med fortsatt utredning eller annan uppföljning. Men om den inte blir kallad så har vi idag ingen möjlighet att se det.
I klippet berättar Charlotta Larsdotter bland annat om hur läkare tar ansvar och vilket som är patientens eget ansvar.