Vårdcentralen efter cancermissen: Svårt för oss att ta ansvar för mammografin

Publicerad

En kvinna i länet har anmält vården till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, efter att hon utvecklat cancer i väntan på mammografi. Men det är inte bara mammografin som får kritik. Ivo menar att vårdcentralen som remitterade patienten borde ha insett att hon inte kallats till undersökning.

– Att veta när patienten har kommit dit är inte möjligt. Olika remissinstanser har olika väntetider, så det är omöjligt för oss att hålla reda på när en patient blir kallad, eller inte blir kallad, säger Charlotta Larsdotter, direktör för vårdcentralerna Bra liv i Jönköpings län.

Region Jönköpings län fick kritik för brister i remisshanteringen redan 2016. Enligt Charlotta Larsdotter har rutinerna sedan dess skärpts.

– Vi har en ansvarig vårdadministratör på varje vårdcentral som vid dagens slut ser till att alla remisser har signerats och skickats iväg.

Större ansvar

Men enligt Ivo räcker inte det. I sin kritik hävdar man att vårdcentralen ska ta ett större ansvar för att se till att patienten faktiskt har fått den vård som den remitterats till.

– Vi behöver utveckla detta digitalt i så fall. Vi har bra koll på när remissvaren kommer och agerar utifrån det svaret med fortsatt utredning eller annan uppföljning. Men om den inte blir kallad så har vi idag ingen möjlighet att se det.

I klippet berättar Charlotta Larsdotter bland annat om hur läkare tar ansvar och vilket som är patientens eget ansvar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.