Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S).

Austin: Först nu görs en marknadsstrategi

Uppdaterad
Publicerad

Luleå kommun satsar 110 000 kronor för att det ska tas fram en marknadsstrategi för Austin-samarbetet – tre år efter att det har startat. ”Det tar tid att hitta varandra” säger kommunalrådet Niklas Nodström (S).

Det är affärsutvecklingsbolaget LTU Business som fått uppdraget att generera fler möten, affärer och samarbeten mellan företag i Luleå i Norrbotten och Austin i Texas.

Tre år senare

Ett av målen är att teknikföretag i Luleå ska få lättare att söka riskkapital i Austin.

–Det är glädjande att Luleå kommun valt att anlita oss som manegementskonsulter för att skapa en marknadsstrategi. Flera studier visar att Austin är USA:s hetaste etableringsort för både start-ups och mer etablerade företag, säger Pär Johansson, innovationschef på LTU Business.

Luleå kommun inledde sitt internationella samarbete med Austin 2014, men det är alltså först nu, tre år senare, som en marknadsstrategi ska utvecklas.

–Hela grunden för samarbetet är att lägga ett ramverk och inom det ska vi genomföra olika projekt som det här som LTU Business gör tillsammans med sin motsvarighet i Austin, säger kommunalrådet Niklas Nordström (S).

”Det tar tid”

Varför har det dröjt så länge med att skapa en marknadsstrategi för Austin?

–Jag har försökt förklara det tidigare att det är klart att det tar tid när man inleder ett samarbete innan människor hittar varandra och man identifierar projekt. Det är så man ska se det.

Men det kostar kommunen 110 000 kronor?

–Ja, allt kostar. Det kostar att ha journalister på SVT också, det är inte gratis det heller.

”En otålig själ”

Rent konkret, finns det något du kan säga har kommit fram via Austinprojektet?

–En satsning kring dataspel merd mera har lett till konkreta resultat och i sommar kommer Svartöns blues att ha med sig musiker från Austin under hamnfestivalen. Dessutom har vi samarbetat med krishantering vid exempelvis översvämningar.

Är du orolig för att det händer för lite?

–Nej, även om jag är en otålig själ och vill att allt ska hända fort och snabbare, men det rullar på.  Fler och fler fattar också att vissa saker kommer igång fort och andra tar längre tid, säger Niklas Nordström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.