Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Jan Lundgren, logistikchef på LKAB, om kostnaderna för tågurspårningen. Foto: Thommy Johansson/SVT

Malmvagnar för 60 miljoner kronor förstörda i olyckan utanför Gällivare

Uppdaterad
Publicerad

Olyckan med ett malmtåg som spårade ur i närheten av Gällivare på söndagsmorgonen kommer innebära stora kostnader för gruvjätten LKAB. Bara de 38 urspårade vagnarna kostar 50-60 miljoner kronor att reparera eller ersätta.

– Vi är beroende av de här vagnarna för att kunna köra vår produktion, säger Jan Lundgren, logistikchef på LKAB.

Förutom kostnader för uteblivna malmleveranser kommer även de 38 urspårade vagnarna enligt LKAB kosta cirka 50-60 miljoner kronor att reparera eller ersätta.

Olyckståget var på väg norrut mot Kiruna och Narvik. Enligt Jan Lundgren, logistikchef på LKAB, har den sträckan där urspårningen inträffade stora underhållsbehov.

– Vi hoppas på en bred politisk uppslutning så att man tar tag i det här och rustar upp.

Haverikommissionen kan utreda olyckan

Statens haverikommission kommer på måndagen att anlända till platsen.

– Det vi gör nu är en ärendebedömning, och en del av den är att göra besök på olycksplatsen. Beslutet om vi ska utreda tas förmodligen inom den närmaste veckan, säger utredare Eva-Lotta Högberg till TT.

– När vi varit på olycksplatsen och gjort vår dokumentation och våra undersökningar lämnar vi röjningsmedgivande. Vi vill samla in den information vi behöver om vi ska utreda, den försvinner när man börja flytta på fordon och spår så det vill vi göra på en gång. Det kan ta allt från två dagar till hela veckan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer